Pe fondul celor peste 4.000 de cazuri de violenţă, consum de alcool, discriminare şi furt, care au fost înregistrate, în intervalul martie - mai 2012, în şcolile din România, ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Pop, a semnat, vineri, ordinul privind înfiinţarea Consiliului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Violenţei în mediul şcolar (CNPCV), membrii acestuia, toţi din structuri ale instituţiei, urmând să participe la întruniri semestriale. Consiliul are ca principală atribuţie asumarea rolului unui observator naţional anti-violenţă care va monitoriza şi evalua modul de aplicare la nivel naţional a strategiei naţionale pentru combaterea violenţei în mediul şcolar, spun reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS). De asemenea, acestui consiliu îi revin sarcinile de a elabora şi valida metodologii de colectare a informaţiilor referitoare la violenţa şcolară (indicatori, proceduri de colectare a informaţiei etc.), respectiv de a monitoriza fenomenul violenţei în şcoală prin coordonarea culegerii periodice de informaţii referitoare la problematica violenţei şcolare, de la nivel judeţean şi local, precizează sursele citate. Alte atribuţii ale CNPCV sunt iniţierea unor acţiuni de consultare cu diferite organizaţii şi instituţii guvernamentale şi neguvernamentale, cu privire la problema violenţei în cadrul sistemului educativ, propunerea şi iniţierea de forme de cooperare intra şi inter-instituţionale în vederea prevenirii şi combaterii violenţei în mediul şcolar, iniţierea de programe şi campanii naţionale de prevenire şi combatere a violenţei în mediul şcolar, respectiv elaborarea unui raport naţional anual privind fenomenul violenţei în şcoală, pe baza setului de indicatori specifici.
Potrivit MECTS, în vederea îndeplinirii obiectivelor fixate prin strategie şi operaţionalizate în planurile de acţiuni, CNPCV iniţiază şi administrează relaţii de consultanţă sau de cooperare inter-instituţională cu instituţii guvernamentale sau neguvernamentale precum Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Justiţiei, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Consiliul Naţional al Audiovizualului, Ministerul Culturii şi Cultelor, ONG-uri reprezentative la nivel naţional, cu preocupări în domeniul activităţilor de prevenire şi combatere a fenomenului violenţei etc. Consiliul va adopta, în urma întrunirilor semestriale, deciziile care se impun în funcţie de obiectivele propuse. CNPCV funcţionează la nivelul MECTS şi are următoarea componenţă: Liviu Marian Pop - ministru, Stelian Victor Fedorca - secretar de stat pentru învăţământ preuniversitar, Liliana Preoteasa - Director General, Direcţia Generală Educaţie şi Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii, Eugen Stoica - inspector, Direcţia Inspecţie Şcolară, Daniela Călugăru - inspector, Direcţia Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii şi Programe, Monica Vanda Munteanu - consilier pentru afaceri europene, Serviciul Politici Publice, Robert Berezovski, directorul Corpului de Control al ministrului, Mihaela Singer - directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Silviu Cristian Mirescu - directorul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare şi Constantin Şerban Iosifescu, preşedinte al Agenţiei Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar.