„Să punem mai mult preţ pe meseria de a face film pentru marele public”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Interviu cu regizorul Bogdan George Apetri:

„Să punem mai mult preţ pe meseria de a face film pentru marele public”

Cultură 22 Decembrie 2010 / 00:00 378 accesări

Sfârşitul de an ne oferă premiere şi nume noi, în peisajul în spectaculoasă mişcare al cinematografiei noastre. „Periferic”, de pildă, este titlul unui film regizat de un autor cu studii americane. Tânărul cineast Bogdan George Apetri a circulat dincolo şi dincoace de Ocean. De remarcat efectul novator al unui practician care a deprins şi arta de a se adresa, în primul rând, publicului. „Periferic” a repurtat câteva succese internaţionale notabile, la Locarno, Namur, Varşovia.

Reporter (Rep.): Faceţi parte dintr-o categorie specială de debutanţi în regia de film, şi anume din aceea a absolvenţilor cu studii în străinătate. Au fost Bogdan Dumitrescu, venind din Italia, Călin Netzer, din Germania, Cristi Puiu, cu o pregătire elveţiană, a apărut, de asemenea, Florin Şerban, din S.U.A.

Bogdan George Apetri (B. G. A.): Florin a absolvit aceeaşi Academie, la Columbia, înaintea mea.

Rep.: Ceva vă deosebeşte. El terminase regia la UNATC, în timp ce dvs. aţi practicat avocatura.

B. G. A.: O scurtă perioadă, ca absolvent de drept, la Iaşi. Dar să nu o uităm pe Ioana Uricaru, care revine şi ea în ţară, după stagii nord-americane.

Rep.: Şi care, alături de Cristian Mungiu, este cosemnatara ideii de la care porneşte filmul dvs., „Periferic”. Se conturează, astfel, o adevărată pleiadă de tineri autori care au deprins şi alte reguli ale pedagogiei de cinema. Cât de important este acest lucru?

B. G. A.: Este altceva. Nu vreau să fac niciun fel de departajare valorică. Destui regizori cu pregătire în România au confirmat la mari festivaluri. În acelaşi timp, trebuie să observ unele deosebiri, în funcţie de accentul pe un aspect sau altul. Pregătirea mea la Columbia University a durat şase ani, dintre care patru de cursuri de licenţă, urmaţi de doi ani de masterat. M-am format în regie şi în producţia de film.

Rep.: Aţi şi lucrat scurtmetraje sub acest dublu control, de regizor şi producător.

B. G. A.: Dintre cele cinci sau şase scurtmetraje, realizate între 2001 şi 2006, unele au fost de şcoală, dar am comis şi gesturi independente…

Rep.: Remarcate la Clermont-Ferrand şi Rotterdam. În calitate de coproducător, îngăduiţi-mi să menţionez filmul „3 Backyards”, premiat la Festivalul de la Sundance. Să revenim la „Periferic”. Cum a început?

B. G. A.: Am participat la un concurs al CNC, după care a început lungul şir al pregătirilor. Iniţial, scenariul era semnat de Cristian Mungiu şi Ioana Uricaru. A fost refăcut, pornind de la ideea celor doi, de mine şi de Tudor Voican.

Rep.: Iată, şi el un absolvent care şi-a continut studiile în străinătate, la Toronto.

B. G. A.: El a revenit, eu am rămas să lucrez la New York, unde locuiesc împreună cu soţia. Nici nu ştiu cum şi când au trecut atâţia ani acolo.(va urma)

Taguri articol


12