La doar trei zile de la semnarea „armistiţiului” între sindicatele feroviare, administraţii şi Ministerul Transporturilor, apele se tulbură din nou la căile ferate. Federaţia Mecanicilor de Locomotivă (FML), singura care nu a participat la rundele de negocieri din ultimele două luni, a refuzat semnarea actului prin care salariul minim în Compania CFR Marfă se va majora la 540 lei, din iulie. Sindicaliştii au sesizat Inspecţia Muncii pentru a convinge societatea de transport feroviar să acorde un salariu de 570 lei, în baza actului adiţional semnat pe 1 februarie şi care obliga administraţia să acorde un salariu minim de 570 de lei, de la 1 mai. Actul adiţional a fost înregistrat la Direcţia de Muncă şi Protecţie Socială a Sectorului 1 Bucureşti, iar valabilitatea contractului de muncă a fost prelungită pînă la 31 decembrie 2008. În urma negocierilor din 26 martie, cînd s-a stabilit ca salariul minim al feroviarilor să crească la 540 lei, din iulie, administraţia CFR Marfă a condiţionat respectarea actului semnat pe 1 februarie cu concedierea a 2.800 de angajaţi. Prin urmare, toate federaţiile sindicale, mai puţin FML, au semnat acordul pentru ca salariul să ajungă la 540 lei, din iulie, la toate cele trei societăţi CFR, evitîndu-se astfel concedierile. FML a refuzat să semneze actul adiţional la CFR Marfă, considerînd valabil primul act semnat în februarie. „Este absurd să dăm curs afirmaţiilor privind un aşa-zis pericol de concedieri la CFR Marfă, pentru ca patronatul să poată suporta cheltuieli cu salariul minim de 570 de lei. CFR Marfă este o societate profitabilă. În plus, un nivel al salariului minim de 570 de lei a fost practic asumat de părţile care au negociat la începutul anului. Nu poate nimeni să vină acum şi să spună că, dintr-o dată, pentru a-l putea acorda, este nevoie de concedierea a 2.800 de angajaţi”, a declarat preşedintele FML, Voicu Sala.
Concedierile de la Marfă, “o manevră manipulatorie”
Confederaţia Naţională Cartel Alfa, structură din care face parte FML, susţine demersul mecanicilor de locomotivă şi consideră că presiunea privind pericolul concedierii a 2.800 de angajaţi, din cauza refuzului acestora de a accepta un salaiu minim de 540 lei, este “o manevră manipulatorie”, care vizează un efect psihologic asupra sindicaliştilor. Preşedintele Cartel Alfa, Bogdan Hossu, a declarat că aceste concedieri sînt nejustificate, pentru că CFR Marfă este singura societate din cadrul CFR care are profit şi nu primeşte subvenţii de la stat. “La ora actuală, nu există un plan de restructurare a societăţii, iar dacă acesta ar exista, ar fi tot o acţiune în scopul realizării unei vînzari, la un preţ nejustificat de mic, a unei societăţi profitabile, numai pentru a răspunde unor interese de grup. Este genul de acţiuni cu care Guvernul ne-a tot obişnuit în ultima vreme”, a spus Hossu.