Salariile angajaţilor instituţiilor de spectacole din România nu vor creşte

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Salariile angajaţilor instituţiilor de spectacole din România nu vor creşte

Cultură 03 Februarie 2007 / 00:00 696 accesări

Planul Ministerului Culturii şi Cultelor (MCC), de a creşte de trei ori salariile angajaţiilor instituţiilor şi companiilor de spectacole din România, nu s-a concretizat, întrucît iniţiativa legislativă demarată în acest sens a fost modificată de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale. Salariile angajaţiilor instituţiilor de spectacole din România nu vor creşte, aşa cum intenţiona MCC.

Deşi MCC a elaborat un proiect de Ordonanţă de Guvern privind instituţiile şi companiile de spectacole şi concerte din România, care prevedea creşteri de trei ori ale salariilor angajaţilor din instituţiile publice de concerte şi spectacole, forma în care proiectul a fost adoptat de către Guvern a făcut ca planurile MCC să nu se realizeze. Ministerul Muncii a decis să nu sprijine iniţiativa MCC în privinţa creşterilor salariale pentru personalul din teatrele, filarmonicile, orchestrele şi ansamblurile artistice care prezintă publicului spectacole dramatice, lirice, coregrafice, de divertisment, folclorice, de varietăţi, de circ, de păpuşi sau marionete din România. "Este o mare discrepanţă între ce a propus MCC şi ceea ce a fost publicat în Monitorul Oficial. În proiectul de act normativ iniţiat de MCC era o prevedere, care introducea o anexă, în care erau menţionate funcţiile de specialitate din instituţiile de spectacole şi concerte. Această propunere a noastră a fost respinsă de către Ministerul Muncii pe considerente pe care le pot înţelege, dar nu le pot accepta. Ei pregătesc o lege privind salarizarea unitară a personalului contractual din sectorul bugetar şi, ca drept urmare, nu au acceptat o excepţie pentru personalul din instituţiile şi companiile de spectacole", a declarat Demeter Andras, directorul Direcţiei Creaţie contemporană, diversitate culturală din MCC. Acesta a precizat că MCC intenţionează ca în perioada următore să refacă strategia şi să analizeze ce se poate face, în privinţa salarizării angajaţiilor instituţiilor de spectacole din România. În aceste condiţii, Ordonanţa Guvernului privind instituţiile şi companiile de spectacole şi concerte din România, numărul 21 din 2007, publicată, ieri, în Monitorul Oficial, cuprinde doar mici modificări faţă de Legea 504 din 2004, care a reglementat, pînă în prezent, organizarea şi funcţionarea acestor instituţii.

Un prim aspect vizat de noul act normativ este acela că MCC trebuie să înfiinţeze, în aproximativ două luni, un Registru al instituţiilor de spectacole şi concerte din România, în care toate teatrele, filarmonicile, orchestrele şi ansamblurile artistice vor trebui să se înscrie, în caz contrar urmînd să fie amendate cu sume cuprinse între 1.000 şi 5.000 lei. Concret, MCC va înfiinţa un registru în care trebuie să se înscrie teatrele, filarmonicile, orchestrele şi ansamblurile artistice care prezintă publicului spectacole dramatice, lirice, coregrafice, de divertisment, folclorice, de varietăţi, de circ, de păpuşi sau marionete, precum şi concerte, indiferent de gen. Modul de organizare şi funcţionare al Registrului va fi aprobat prin ordin al ministrului Culturii şi Cultelor, în 60 de zile, în timp ce instituţiile de spectacole sau concerte vor face demersurile pentru a se înscrie în Registru în circa 120 de zile de la data intrării în vigoare a Ordonanţei. Potrivit Ordonanţei, instituţiile de spectacole pot fi de repertoriu sau de proiecte. De asemenea, MCC a impus şi o altă clasificare: instituţii de spectacole sau concerte - instituţii publice, care realizează şi prezintă producţii artistice şi companii de spectacole sau concerte - persoane juridice de drept privat, care realizează şi prezintă producţii artistice. Actul normativ prevede şi faptul că instituţiile de spectacole pot recurge la externalizarea prin selecţie de oferte a unor servicii, inclusiv cele tehnice, administrative şi de producţie. O altă prevedere a proiectului vizează faptul că activitatea instituţiilor de spectacole şi concerte poate fi concesionată pe o perioadă de zece ani, cu obligaţia păstrării obiectului de activitate şi clauze pentru angajaţi.

MCC a inclus în proiect reglementări noi şi în ceea ce priveşte contractele de muncă ale personalului din aceste instituţii. Astfel, contractele individuale de muncă se vor încheia "de regulă, pe durată nedeterminată" sau "pe durată determinată", inclusiv "pe stagiune sau producţie artistică", spre deosebire de actuala lege a instituţiilor de spectacole care prevede că acestea se pot încheia "de regulă, pe durată nedeterminată", "pe durată determinată" ori "pe spectacol sau proiect". Pe durata unei stagiuni, personalul artsitic de specialitate angajat în instituţii de concerte sau spectacole cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată poate cumula mai multe funcţii sau poate încheia contracte confrom prevederilor legale privind drepturile de autor şi drepturile conexe cu alte instituţii sau companii. De asemenea, actul normativ prevede că ocuparea postului de director general al unei instituţii de spectacole sau concerte se face pe baza de concurs de proiecte de management. În acest caz, MCC şi autorităţile locale în subordinea cărora funcţionează instituţia sînt obligate să subvenţioneze programul minimal din contractul de management al directorului. Pentru celelalte programe ale instituţiei, finanţarea se va face din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat.

În ceea ce priveşte impresariatul artistic, MCC va înfiinţa şi administra prin intermediul Centrului de Pregătire Profesională în Cultură, Registrul impresarilor artistici. Atestarea persoanelor fizice, precum şi avizarea persoanelor juridice de drept privat, care solicită să desfăşoare activităţi de impresariat artistic, se face de către Comisia pentru atestare şi avizare în domeniul impresariatului artistic, organizată în cadrul MCC. De asemenea, desfăşurarea de activităţi de impresariat artistic de către persoane fizice sau juridice de drept privat, fără obţinerea atestatului sau, după caz, a avizului din domeniul impresariatului artistic, se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 de lei.



12