În majoritatea domeniilor, acquis-ul comunitar transpus din legislaţia europeană este deja implementat. De la 1 ianuarie 2007 au fost adoptate o serie de modificări substanţiale pe linia concurenţei, în ceea ce priveşte legislaţia românească pentru alinierea la reglementările europene. Referitor la ajutoarele de stat, legislaţia stufoasă care exista pînă la 31 decembrie 2006 nu mai există, respectiv legea 143 privind ajutorul de stat şi legislaţia secundară, urmînd ca ea să fie înlocuită cu noi reglementări. În acest sens, pe 21 decembrie 2006, a apărut OUG nr. 117 privind procedurile naţionale în domeniul ajutoarelor de stat, act normativ în care se trasează jaloanele pentru perioada următoare. În această ordonanţă, se arată faptul că, din acest an, toate ajutoarele de stat vor fi autorizate de Comisia Europeană, lucru care pînă la momentul aderării României era realizat de către Consiliul Concurenţei. “Potrivit actului normativ, autoritatea de concurenţă va îndeplini rolul de autoritate de contact în raporturile dintre Comisia Europeană şi autorităţile şi instituţiile publice care vor fi implicate în acordări de ajutoare de stat. Consiliul Concurenţei va primi toate notificările privind eventuale scheme de ajutoare de stat, care vor fi verificate, şi în măsura în care aceste notificări sînt corect întocmite şi răspund cerinţelor europene vor fi trasmise Comisiei Europene prin intermediul reprezentanţei economice a ţării noastre”, a declarat inspectorul de concurenţă coordonator din cadrul Inspectoratului de Concurenţă Constanţa, Ioan Bădică.
În măsura în care Consiliul Concurenţei nu este de acord cu modul în care au fost întocmite lucrările de notificare a ajutoarelor de stat, va solicita informaţii suplimentare de la furnizori. Pe baza acestei ordonanţe de urgenţă urmează, la nivelul Consiliului Concurenţei, să fie adoptate noi regulamente privind ajutorul de stat care să îndeplinească cerinţele europene. De asemenea, vor exista o serie de modificări legate de monitorizarea ajutoarelor de stat. “Monitorizarea ajutoarelor de stat va fi făcută în continuare de Consiliul Concurenţei pe baza raportărilor, a informaţiilor şi a datelor transmise de furnizori. În aceste condiţii, legătura cu beneficiarii ajutorului de stat va fi ţinută prin intermediul furnizorului, iar aceştia din urmă vor cere informaţii necesare pe linia utilizării şi respectării condiţiilor impuse, informaţii care vor fi transmise Consiliului Concurenţei”, a adăugat Bădică. Noutăţi au apărut şi pe linia rambursărilor şi a suspendării unor eventuale ajutoare de stat în cazul nerespectării condiţilor impuse. “Furnizorul va fi cel care va cere rambursarea sau recuperarea ajutorului de stat, iar în cazul în care beneficiarul nu rambursează acest ajutor de stat, furnizorul se va adresa Curţii de Apel Bucureşti, în baza deciziei Comisiei Europene, pentru ca aceasta să dispună anularea ajutorului de stat şi recuperarea lui. Dacă pînă în prezent rata dobînzii era stabilită de autorităţile române, din 2007 aceasta va fi stabilită prin regulamentele Comisiei Europene”, a subliniat Bădică. De asemenea, furnizorii vor transmite Consiliului Concurenţei, care la rîndul ei va trasmite Comisiei Europene date, informaţii şi documente privind stadiul recuperării ajutoarelor de stat. Actul de normativ prevede şi o serie sancţiuni care, în opinia inspectorului de concurenţă coordonator, li se păreau mari agenţilor economici pînă la momentul aderării: “De acum înainte, sancţiunile vor fi fantastic de mari, atît în sarcina beneficiarilor, cît şi a furnizorilor”. Pentru beneficiari şi furnizori sancţiunile sînt cuprinse între 5.000 de lei şi 40.000 de lei, în situaţia în care refuză să se supună controlului, furnizează documente şi informaţii inexacte sau nu dau aceste informaţii la termenele stabilite de Consiliul Concurenţei. Autoritatea împuternicită pentru aplicarea sancţiunilor, atît furnizorilor, cît şi beneficiarilor este Consiliul Concurenţei.