Piaţa de cosmetice, estimată la 600 de milioane de euro anul trecut, va scădea cu 6% în 2010, pe fondul diminuării puterii de cumpărare a românilor. Astfel, pe fondul crizei şi al scăderii puterii de cumpărare, românii fac economie la aproape orice. Dacă la începutul anului au renunţat la îmbrăcăminte, cel mai recent studiu GfK arată că următoarele produse pe listă sunt articolele de îngrijire personală. Astfel, doar vânzările de deodorante au scăzut cu 21% în primele şase luni din 2010 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Scăderea puterii de cumpărare se manifestă şi în cazul cosmeticelor vândute direct, chiar dacă aici costurile operaţionale sunt mai mici, iar jucătorii din piaţă nu suportă chiriile spaţiilor comerciale precum firmele care expun în malluri, de exemplu. „Primele semne s-au văzut încă din toamna anului trecut. Mai mult, în primul semestru al anului curent, românii au renunţat la gelurile de duş pentru săpun\", arată Răzvan Diraţian, directorul comercial al Avon România şi Moldova. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei Avon a fost de 474 de milioane de lei, faţă de 417 milioane de lei în 2008. Aproximativ 45% din vânzări sunt realizate în mediul rural. Şi Ciprian Moga, consultant în retail, spune că pe timp de criză românii aleg varianta cea mai ieftină a produselor cosmetice.
Pe acelaşi tipar, şi retailerii clasici s-au orientat spre producţia de cosmetice marcă proprie în efortul de a compensa scăderea vânzărilor. Doar eticheta unui produs „de firmă\" reprezintă în jur de o treime din preţul de vânzare. Orientarea românilor spre produse mai ieftine este confirmată şi de oficialul Avon care spune că a scăzut şi frecvenţa comenzilor. În ceea ce priveşte piaţa de cosmetice, Diraţian spune că anul trecut aceasta era estimată la 600 de milioane de euro şi a înregistrat o creştere de 6% faţă de 2008, potrivit datelor Euromonitor. În 2010, piaţa va scădea, cam tot cu acelaşi procent. Unul dintre concurenţii Avon este compania Amway, pe segmentul de cosmetice. Firma a înregistrat anul trecut afaceri de 116 milioane de lei şi un profit de nouă milioane de lei, în scădere cu 15%, faţă de 2008, potrivit datelor Ministerului Finanţelor. În ceea ce priveşte activitatea din 2010, oficialii companiei, citaţi de Wall-Street.ro, spun că volumele de vânzări sunt mai mici, la nivelul de acum trei ani. Un alt competitor este Oriflame România, care însă nu a furnizat date.
Reprezentanţii companiilor de vânzări directe spun că primele cosmetice la care au renunţat românii sunt cele de îngrijire a feţei. Şi asta chiar dacă rata de folosire a cosmeticelor de acest tip este de 59%, faţă de media europeană de 60-70%. În plus, specialiştii spun că, pe timp de criză, consumatorii aleg de cele mai multe ori varianta mai ieftină a produselor folosite în mod tradiţional sau chiar renunţă de tot la ele.