S-au stins luminile de-a lungul pistei unuia dintre cele mai importante aeroporturi ale Europei

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

S-au stins luminile de-a lungul pistei unuia dintre cele mai importante aeroporturi ale Europei

Monden 01 Noiembrie 2008 / 00:00 749 accesări

O pagină din istoria Germaniei şi a lumii libere a fost întoarsă, cînd aeroportul Tempelhof, simbol al podului aerian care salva Berlinul de Vest de blocada sovietică, în urmă cu 60 de ani, şi-a închis definitiv porţile, în cadrul unei ceremonii emoţionante. Circa 800 de invitaţi atent selectaţi, politicieni sau oameni de afaceri, s-au strîns, joi seară, în principala sală a aeroportului pentru a asista la decolarea ultimelor avioane, pe fondul unei petreceri animate de ritmuri muzicale din anii \'40. “Această seară este în mod deosebit încărcată de emoţii şi este ceva ce trebuie respectat”, a declarat de la tribună primarul capitalei germane, Klaus Wowereit, fluierat de o parte dintre participanţii care îl consideră principalul responsabil pentru decizia de închidere a aeroportului, după 85 de ani de activitate. Primarul a apărat această decizie în repetate rînduri, explicînd că, situat în centrul oraşului, Tempelhof, este incompatibil cu exigenţele transportului aerian modern. Aeroportul mitic, cel mai mare din Europa anilor \'20, nu era tranzitat decît de 350.000 de pasageri annual, faţă de 19 milioane cîţi străbat în fiecare an terminalele celorlalte două aeroporturi berlineze, Tegel şi Schoenfeld. Pînă în 2011, traficul aerian va fi redirecţionat spre Schoenfeld, o strategie susţinută, de asemenea, de primarul Berlinului, sub motivaţia securităţii şi protecţiei mediului.

În cursul petrecerii de joi seară, parţial difuzată în direct de posturile germane de televiziune, invitaţii au putut redescoperi, prin intermediul filmelor documentare, lunga istorie a acestui aeroport-simbol. Tempelhof a permis armatei americane să aprovizioneze Berlinul Occidental, în timpul blocadei impuse de sovietici în anii 1948-1949, apoi a fost utilizat ca poartă de ieşire spre vestul Europei de către est-germanii care au reuşit să escaladeze Zidul Berlinului. La ora 22.00, ultimul zbor comercial operat de compania Cirrus Airlines a decolat de pe aeroportul Tempelhof, cu destinaţia Mannheim, oraş german din sud-vestul ţării. La ora 23.30, ultimele două aparate au părăsit aeroportul, în aclamaţiile invitaţilor care s-au strîns pe pistă. Piloţii acestor două aparate de colecţie, unul de tip DC aparţinînd armatei americane şi unul de tip Junkers Ju-52, au decolat simultan, aterizînd la scurt timp la baza Schoenefeld. La scurt timp după miezul-nopţii, luminile s-au stins de-a lungul pistei, marcînd sfîrşitul activităţii pe aeroportul Tempelhof. Autorităţile nu au luat însă o decizie în privinţa clădirii imense a fostului aeroport, lungă de 1,2 kilometri, clasată drept monument istoric. Investitorii au propus transformarea sa în studiouri de film sau într-o centrală solară imensă. Berlinezii ar vrea să găzduiască o bibliotecă, săli de sport, un muzeu al aviaţiei sau chiar o grădină zoologică.

Taguri articol


12