Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale au scăzut cu 19% în primele opt luni, la 56.853 unităţi, autoturismele înregistrând un regres mai mare, de 22%, la un volum de 46.823 unităţi, informează Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care arată că piaţa auto se apropie de un nivel comparabil cu cel din anul 2000. „A mai trecut o lună - la fel de slabă din punct de vedere al vânzărilor - şi care nu aduce decât pesimism pe o piaţă blocată între nişte tichete (obţinute pentru rablele casate) şi resursele financiare modeste ale potenţialilor cumpărători de autovehicule. Şi la nivelul Uniunii Europene piaţă suferă o ajustare importantă (de peste 7%), mai severă însă (între minus 40% şi minus 14%) în ţări precum Portugalia, Grecia, Italia şi Franţa. În ceea ce priveşte România, considerăm că situaţia se datorează în special derulării defectuoase a Programului „Rabla”. La aceasta se adaugă ezitările legate de utilizarea taxei pe emisii poluante ca şi instrument eficient de stimulare a achiziţiei de vehicule noi”, se arată într-un comunicat al APIA. Datele asociaţiei arată că, în primele opt luni, au fost înmatriculate cu 2,5 ori mai multe vehicule de ocazie decât cele noi, situaţie cauzată şi de scăderea cu 25%, din ianuarie 2012, a taxei pentru cele second hand. Piaţa a fost susţinută în principal de achiziţiile realizate de companii, acestea reprezentând circa 68% din total (faţă de 56% în 2011), pe fondul blocajului generat de programul „Rabla”, care a afectat segmentul persoanelor fizice, după cum susţine APIA. Topul vânzărilor de autoturisme din primele opt luni este format de Dacia, cu 12.223 unităţi vândute (26,1% din total), urmată de Volkswagen (5.345 unităţi - 11,4%), Skoda (4.409 unităţi - 9,4%), Renault (3.189 unităţi - 6,8%), Ford (3.041 unităţi - 6,5%) şi Hyundai (2.078 unităţi - 4,4%).