Vânzările de carne de porc ale producătorilor români s-au diminuat cu până la 80% în primele trei luni ale acestui an, cu toate că preţurile au scăzut la nivelul minim al ultimilor şase ani, a declarat preşedintele Patronatului Român al Cărnii, Gheorghe Caruz. “Dacă anul trecut ne plângeam că ne este rău şi că vânzările scăzuseră cu până la 30%, acum este şi mai prost şi avem multe unităţi în care am vândut cu până la 80% mai puţin decât anul trecut”, a explicat Gheorghe Caruz, care a precizat că principalul motiv al diminuării consumului de carne de porc este scăderea puterii de cumpărare. “Este evident că oamenii nu mai au bani să cumpere şi acesta este motivul principal al reducerii vânzărilor, însă la aceasta se adaugă şi importurile masive pe care România le realizează, mare parte din acestea fiind nefiscalizate”, a mai spus preşedintele Patronatului Român al Cărnii.
PRODUCĂTORII ROMÂNI VÂND CARNEA DE PORC SUB PREŢUL DE PRODUCŢIE, RESPECTIV CU 6,4 LEI/KILOGRAM, FAŢĂ DE 9,8 LEI/KILOGRAM ÎN 2004
Potrivit lui Caruz, în lipsa unei intervenţii guvernamentale de sprijinire a sectorului, circa 50% din unităţile procesatoare se vor închide în perioada următoare. “Dacă Guvernul nu va inteveni cu un sprijin financiar se va ajunge la faliment, iar 50% dintre unităţile specializate care deţin cele 1,7 milioane capete de porci se vor închide”, a menţionat Gheorghe Caruz. El a adăugat că speră ca sectorul să îşi revină în următoarele luni, iar scăderea la sfârşit de an să nu fie mai mare de 50%. Datele Patronatului Român al Cărnii arată că, anual, consumul de carne de porc se ridică la 700.000 tone, din care circa 350.000 tone reprezintă piaţa organizată. Potrivit balanţei comerciale cu produse agroalimentare, în 2009, cele mai importante importuri realizate de România au fost cele de carne de porc proaspătă, refrigerată sau congelată, fiind aduse în ţară astfel de produse în valoare de circa 380 milioane euro.