Presa scrisă din UE a înregistrat cea mai mare scădere a veniturilor din publicitate din istoria sa, în ultimele două luni, cele mai grav afectate fiind publicaţiile din Europa Centrală şi de Est. În lunile iulie şi august, veniturile din publicitate ale ziarelor din Europa au fost în declin, înregistrînd scăderi între 20% şi 50%, în funcţie de regiune, potrivit datelor colectate de ENPA (European Newspaper Publishers\' Association). Este vorba de o scădere istorică, cea mai mare de pînă acum, motiv pentru care publisherii cer UE să nu schimbe regulile din domeniul drepturilor de autor, măsură sugerată în cursul acestei săptămîni de Comisia Europeană.
Ziarele din ţări precum Polonia, Ungaria şi Cehia au înregistrat o scădere de 50% a veniturilor din publicitate. În Europa de Nord, veniturile au scăzut cu 20%, iar în Europa de Sud cu 35%. Pe lîngă scăderea bugetelor de promovare, publicaţiile resimt şi reorientarea unui număr mare de cititori către online. Astfel, multe platforme web atrag acum bugete de publicitate care, anterior, reprezentau cea mai mare sursă de venit pentru ziare. Pentru a evita şi alte pierderi viitoare, publisherii cer Comisiei Europene să păstreze legislaţia în domeniul drepturilor de autor fără modificări. Apelul publisherilor europeni nu pare însă a fi receptat de Comisie. În cursul acestei săptămîni, Charlie McCreevy, comisar european pentru Piaţa Internă şi Viviane Reding, comisar european pentru Societate Informaţională şi Media, au anunţat, într-o declaraţie comună, intenţia de a susţine reformarea sistemului fragmentat al drepturilor de autor în UE. Anunţul a fost făcut la audierea publică ţinută de reprezentanţii UE în vederea dezbaterii controversatului proiect Google de a digitaliza cărţi. Comisarii şi-au dat acordul pentru proiectul Google Books şi au promis să modernizeze regulamentul drepturilor de autor pentru a stimula şi dezvoltarea altor iniţiative similare.