Scafandrii dispăruţi, căutaţi de nava pentru cercetări marine

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Scafandrii dispăruţi, căutaţi de nava pentru cercetări marine

Eveniment 14 Septembrie 2010 / 00:00 2635 accesări

„GRIGORE ANTIPA“. Nava militară pentru cercetări maritime „Grigore Antipa“ a plecat, ieri după-amiază, spre epava navei turceşti „Medy“ pentru a-i căuta pe cei doi scafandri dispăruţi. „Scafandrii de la bordul navei au montat câteva balize pentru orientare. Nu au putut, însă, coborî până la epavă din cauza curenţilor puternici. Cu toate acestea, vremea este relativ bună, iar nava a început manevrele de aliniere faţă de epavă pentru a începe căutările. „Grigore Antipa“ va rămâne pe timpul nopţii în apropierea epavei şi cel mai probabil mâine (n.r. - astăzi), la primele ore ale dimineţii, scafandrii vor începe misiunile de căutare“, a declarat Jorj Unciuleanu, directorul firmei Hunter’s Company. Cei doi scafandri dispăruţi sunt Cătălin Valeriu Ispas, de 27 de ani, pompier, angajat cu gradul de locotenent al ISU „Dobrogea“, şi Cristian Zarafu, de 38 de ani, fostul şef al echipei de scafandri de la Agenţia Română pentru Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM). Ambii bărbaţi aveau contracte de colaborare cu Hunter’s Company. Din cercetările efectuate în acest caz, anchetatorii au stabilit că firma are emisă o autorizaţie de funcţionare pentru „lucrări de scafandrerie“ de pe 22 ianuarie 2009 şi că a fost vizată pentru ultima dată pe 21 ianuarie 2010. Totodată, verificările au arătat că, pe 3 septembrie, Hunter’s Company a primit o solicitare de la Centrul de Coordonare al Autorităţii Navale Române (ANR) prin care firma era chestionată dacă are capacitatea să scoată cele 20 de tone de motorină şi 2.330 litri de ulei. Iniţial, firma Hunter’s a comunicat că poate să facă acest lucru, dar că trebuie să inspecteze cu scafandri nava, pentru a stabili cu exactitate poziţia tancurilor. Răspunsul final trebuia dat până pe data de 6 septembrie. Acest lucru însă nu s-a mai întâmplat, iar reprezentanţii ANR spun că Hunter’s Company nu a cerut nicio autorizaţie de scufundare pentru ziua în care cei doi scafandri au dispărut în adâncuri. Cercetările în acest caz sunt continuate de Poliţia Maritimă, având în vedere că procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanţa şi-au declinat competenţa întrucât cei doi scafandri aveau contracte de colaborare cu firma Hunter’s .

SPERANŢE. „Ca şi despre toţi ceilalţi pompieri, pot spune că scafandrii sunt cadre dispuse la sacrificiul suprem şi asta s-ar părea că este o dovadă. Cu toate că nu a fost o misiune de-a noastră, a fost tot o misiune nobilă, de inspectare a epavei şi pentru eliminarea unor poluări majore în Marea Neagră. Toţi cei care desfăşoară activităţi în afara orelor de program obţin o aprobare în baza unui raport scris prin care se solicită acest lucru. Ei au contract de colaborare şi îşi desfăşoară activitatea în timpul liber fără a afecta activităţile unităţii. Soţia lui Ispas este şi ea pompier. Atât ea cât şi colegii lui speră ca o minune să îl ţină în viaţă“, a declarat colonelul Traian Oprea, şeful ISU „Dobrogea“. „A fost o persoană care se implica în activitatea de pregătire, de autoperfecţionare. Avem o meserie periculoasă şi ne dăm seama de acest lucru abia în momentul în care se întâmplă inevitabilul. Abia atunci, noi, colegii care rămân în viaţă, putem spune cu regret că am pierdut un om“, a menţionat lt. George Nicolae, locţiitorul cmdt Detaşament Constanţa Oraş. Totodată, colegii lui Cătălin Valeriu Ispas spun că, în urmă cu două luni, acesta a vrut să plece să muncească în Italia împreună cu câţiva scafandri. Ispas s-a răzgândit însă în ultimul moment. La sediul ISU „Dobrogea“ a sosit, de sâmbătă, un psiholog de la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă pentru a acorda consiliere familiei lui Ispas şi colegilor de muncă ai acestuia.



12