Scafandrii dispăruţi şi-au filmat ultimele clipe din viaţă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Scafandrii dispăruţi şi-au filmat ultimele clipe din viaţă

Eveniment 14 Decembrie 2010 / 00:00 8384 accesări

GĂSIT ÎN SALA MAŞINI. Trupul neînsufleţit al pompierului Cătălin Valeriu Ispas, de 27 de ani, dispărut în timpul unei scufundări la epava navei Medy, în urmă cu trei luni, a fost descoperit, ieri dimineaţă, de scafandrii firmei turceşti ARAS care aveau misiunea de a intra în sala maşini. La scurt timp după ce scafandrii au tăiat corpul navei pentru a avea acces la tancurile de combustibil şi ulei, aceştia au dat peste trupul unui scafandru. Operaţiunile au fost sistate, fiind alertate imediat autorităţile. „Reprezentanţii firmei care se ocupă cu evacuarea produselor petroliere din tancurile epavei au refuzat să scoată cadavrul până la sosirea anchetatorilor. Este o procedură standard, iar la epavă a fost trimisă o comisie formată din poliţişti, procurori şi inspectori ai Căpităniei Zonale“, a declarat Alexandru Mezei, director al Căpităniei Zonale Constanţa. Comisia a fost dusă în zonă de nava Opal a Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM). La scurt timp de la sosirea autorităţilor, scafandrii au adus la suprafaţă trupul neînsufleţit. Dacă până să ajungă la suprafaţă existau dubii cu privire la identitatea scafandrului, în momentul în care cadavrul a fost scos din apă, colegii scafandrilor dispăruţi l-au identificat după echipamentul pe care îl purta. Labele albastre şi cele două tuburi albe din spate au condus la concluzia că este vorba despre Cătălin Ispas. „În funcţie de fizionomie şi echipamentul pe care îl are s-ar părea că este Ispas. Vom face autopsia pentru a stabili cauzele morţii. Vom colabora şi cu Inspectoratul Teritorial de Muncă pentru a se vedea dacă se poate încadra din punct de vedere legal în definiţia accidentului de muncă. Echipamentul a fost ridicat pentru expertize, iar din câte se pare, în butelie mai avea puţin gaz“, a declarat procurorul de caz Ionuţ Ţucă.

PROBE VIDEO. Anchetatorii au descoperit prinsă de mâna stângă a lui Cătălin Ispas camera video cu care cei doi scafandri dispăruţi trebuia să filmeze exteriorul epavei. Din spusele colegilor, înainte să coboare în adâncuri, camera a fost dotată cu un acumulator nou şi un card de memorie gol. Având în vedere că la acea adâncime sunt în permanenţă cel mult cinci grade Celsius, bateria camerei video nu ar fi avut suficientă energie decât pentru cel mult 25 de minute. Oamenii legii speră ca înregistrările video să fie suficiente pentru a desluşi misterul morţii celor doi scafandri. Mai mult, procurorii vor să afle ce i-a determinat pe cei doi să intre în interiorul navei, cu toate că cunoşteau riscurile unei asemenea incursiuni, iar misiunea lor nu impunea un asemenea lucru. Specialiştii spun că, pentru a ajunge în interiorul navei, scafandrii aveau două posibilităţi. Ei puteau coborî în sala maşini pe coşurile de evacuare sau prin labirintul de coridoare al navei. Cert este că, în momentul în care scafandrii militari au încercat să intre în aceeaşi zonă, uşa de acces era blocată de câteva butoaie. Scafandrii care au intrat, ieri, în interiorul sălii maşini pentru a-l scoate pe Ispas nu au găsit şi trupul lui Cristian Zarafu. Cătălin Ispas şi-a luat licenţa de scafandru până la 16 metri în România, iar cea de mare adâncime, de până la 50 de metri, în Italia. Colegii acestuia spun că, în timpul unor antrenamente efectuate la 45 de metri, lui Ispas i s-a făcut rău şi a trebuit să fie adus de urgenţă la suprafaţă.

DISPĂRUŢI ÎN MISIUNE. Cei doi scafandri dispăruţi pe 9 septembrie, Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas, lucrau în baza unor contracte de colaborare pentru SC Hunter`s Company SRL. Din declaraţiile echipajului care i-a însoţit pe scafandri a reieşit că cei doi bărbaţi care au dispărut au intrat în apă în jurul orei 18.00, după ce au vizionat înregistrarea făcută de colegii lor care coborâseră cu doar câteva zeci de minute înainte la epavă. După jumătate de oră, unul dintre scafandrii rămaşi la suprafaţă a intrat în apă întrucât îşi făcea griji pentru colegii lui. El a ieşit la suprafaţă după doar câteva minute şi a transmis echipajului că a văzut bule de aer şi că, cel mai probabil, scafandrii stau la decompresie. Pentru că nici după timpii de decompresiune cei doi scafandri nu au ieşit la suprafaţă, echipajul a alertat autorităţile. Scafandrii rămaşi la bordul şalupei „Cristal“ au făcut câteva coborâri rapide, însă colegii lor au fost de negăsit. Cargoul „Medy“, sub pavilion Turcia, s-a scufundat pe 1 septembrie, la ora 12.50, la aproape şase mile marine de digul de larg al Portului Constanţa, travers cu Cap Tuzla. Cargoul era încărcat cu 3.247 de tone de fier vechi şi plecase din dana 115 a Portului Constanţa Sud Agigea, cu destinaţia Istanbul.

Taguri articol


12