Deşi în marele Post al Crăciunului orice credincios încearcă, prin fapte şi vorbe, să fie cît mai aproape de ideea de bun creştin, chiar în sînul Arhiepiscopiei Tomisului, scandalurile se ţin lanţ. Nici nu s-au stins prea bine ecourile poveştii sexuale în care a fost implicat preotul Florin Ciutoiu, că o altă ceartă cu sutane dă peste cap viaţa religioasă a credincioşilor constănţeni. De această dată este vorba de un slujitor al Domnului şi un aşa-zis binefăcător care, sîmbătă dimineaţa, au pus la cale o răzmeriţă pentru a-l împiedica pe Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, să oficieze Sfînta Liturghie în Biserica “Naşterea Maicii Domnului” din Eforie Nord. A urmat un scandal monstru cu ameninţări, huiduieli şi vorbe grele în casa Domnului, condimentat de intervenţia trupelor DIAS pentru calmarea spiritelor. Dar care sînt iţele scandalului cu cîntec de la Eforie Nord? Se pare că această poveste a început pe 5 decembrie, atunci cînd preotul paroh al Bisericii “Naşterea Maicii Domnului”, Vasile Guriţă, a fost găsit, chiar în urma unui control al Arhiepiscopiei, vinovat pentru oarecare probleme în gestionarea banilor bisericii. Cîteva zile mai tîrziu, nemulţumit de rezultatele anchetei bisericeşti, Vasile Guriţă şi fiul său Ciprian, cel de-al doilea preot paroh de la “Naşterea Maicii Domnului”, şi-au prezentat demisiile pe masa Arhiepiscopiei Tomisului. “Cred că părintele Vasile Guriţă s-a supărat şi a făcut acest gest înainte de finalizarea anchetei Arhiepiscopiei. Avînd în vedere situaţia dată, cu nereguli în justificarea unei sume de 500 de milioane de lei vechi, am aplicat regulamentul bisericesc şi am desemnat un nou preot, cel de-al treilea, la parohia “Naşterii Maicii Domnului” din Eforie Nord. Arhiepiscopia Tomisului a stabilit ca noul preot să fie instalat în funcţie pe 13 decembrie, după un moment religios care ar fi trebuit să înceapă la ora 7.00 dimineaţa, în prezenţa Înalt Prea Sfinţiei Sale Teodosie, dar lucrurile au degenerat”, a declarat, ieri, purtătorul de cuvînt al Arhiepiscopiei Tomisului, preotul Eugen Tănăsescu. Se pare că vestea suspendării din funcţie a preotului Vasile Guriţă l-a afectat cel mai tare pe Florentin Leică, cel care a contribuit financiar la ridicarea lăcaşului de cult. Chiar în momentul în care soborul de preoţi condus de Înaltul ierarh tomitan se pregătea să oficieze slujba, Florentin Leică a blocat accesul în biserică şi a trecut la ameninţări cu distrugerea lăcaşului de cult. Iniţial, în scandal au fost atraşi şi enoriaşii prezenţi, însă aceştia s-au liniştit după ce reprezentanţii Arhiepiscopiei le-au prezentat situaţia. “Credincioşii au fost atraşi în acest scanadal fără voia lor, mai ales că domnul Leică a luat şi cheile bisericii, dar lucrurile s-au lămurit rapid. După intervenţia forţelor de ordine, Arhiepiscopul Tomisului a reuşit să oficieze Sfînta Liturghie, dar şi să îl ungă în funcţie pe preotul Ciprian Ioan Cojocaru. Este adevărat că Florentin Leică este unul dintre cei care au sprijinit financiar ridicarea lăcaşului de cult, dar la fel de bine au participat şi enoriaşii sau autorităţile locale. De asemenea, ştim că domnul Leică era mai mult sau mai puţin partener de afaceri cu preotul Guriţă. În mod normal, obiectele bisericeşti vîndute sînt un venit al unei parohii, dar se pare că la Eforie Nord erau aduse astfel de mărfuri din alte parţi, iar banii ajungeau unde trebuie”, a mai afirmat preotul Eugen Tănăsescu.
Arhiepiscopia aduce lămuriri
Nemulţumit de suspendarea preotului Vasile Guriţă, dar şi de faptul că nu va avea un cuvînt de spus în numirea unui nou paroh, Florentin Leică este decis să acţioneze în instanţă Arhiepiscopia Tomisului. “Am înţeles că Florentin Leică şi-a făcut astfel de afaceri şi prin alte judeţe, însă trebuie să se decidă dacă face milostenie sau altceva. Trebuie să precizăm că domnia sa nu poate avea această biserică, întrucît canoanele religioase spun altceva. Pe de altă parte, în momentul contribuţiei sale, locaşul de cult avea turnată fundaţia şi o parte din construcţie, autorizaţia de construcţie fiind eliberată pe numele Arhiepiscopiei Tomisului. De asemenea, lăcaşul a fost construit pe un teren concesionat Arhiepiscopiei Tomisului de către Consiliul Local Eforie Nord şi, cel puţin ca valoare financiară, contribuţia sa este inferioară contribuţiei celorlalţi credincioşi şi, mai mult, a fost făcută de bună voie”, a precizat Tănăsescu. Acesta susţine că în Patriarhia Română nu există unităţi bisericeşti administrate de către persoane private. “Bisericile parohiale sînt proprietatea parohiei, sînt integrate patrimoniului eparhiei şi stau sub jurisdicţia şi controlul autorităţii Arhiepiscopiei sau Episcopiei. Cît priveşte solicitarea domnului Florentin Leica, cu privire la restituirea contribuţiei făcute parohiei “Naşterea Maicii Domnului” din Eforie Nord, Statutul BOR prevede că bunurile care fac obiectul aporturilor de orice fel - contribuţii, donaţii, succesiuni, legate - precum şi orice alte bunuri intrate în patrimoniul unităţilor componente ale Bisericii Ortodoxe Române, din ţară şi din afara graniţelor ţării, nu pot face obiectul revendicării lor ulterioare”, a mai afirmat preotul Eugen Tănăsescu.