Scandal uriaș: Manualele pentru Rezidențiatul 2016, culegeri de erori grave

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Scandal uriaș: Manualele pentru Rezidențiatul 2016, culegeri de erori grave

Sănătate 24 Noiembrie 2016 / 11:05 2638 accesări

Studenții la Medicină din Iași au reclamat că manualele din care au învățat pentru examenul de rezidențiat au fost pline de greșeli, de la „dereglări de cunoștință” la inventarea unei noi clase clase de medicamente, conform unui material difuzat de Romania TV.

Liga Studenţilor (LS IAȘI) este solidară cu tinerii medici care au susţinut anul acesta examenul de rezidenţiat, condamnă ferm neglijența în ceea ce privește metodologia de organizare și bibliografia necesară concursului naţional de rezidenţiat - sesiunea noiembrie 2016 și solicită intervenţia promptă a Ministerului Sănătăţii în rezolvarea abuzurilor.

De la erori grave în conținutul celor două cărți puse la dispoziția participanților la concursul de rezidențiat, la lacunaritatea metodologiei după care se organizează concursul, respectiv la oprirea timpului de examen înainte de finalitate și chiar scanarea unei fișe de examen goale deși candidatul a fost prezent în sala de examen timp de 4 ore, toate acestea sunt abaterile semnalate de tinerii care au susținut anul acesta examenul de intrare în rezidențiat.

Tinerii s-au pregătit pentru examenul de anul acesta dupa cele două volume ale „Compendiului de specialități medico-chirurgicale - util pentru intrare în rezidențiat" apărute la începutul anului curent la Editura Medicală. Deși bibliografia a fost lăudată inițial ca un demers românesc care să înlocuiască mult lacunara și mult contestata traducere din limba franceză a cărții „ECN - Épreuves Classantes Nationales", compendiul românesc s-a dovedit a fi o variantă de studiu cu nenumărate erori ale clasificărilor folosite în mod obișnuit, ale tabelelor și scorurilor de gravitate, conținând chiar și abateri totale de la modul în care sunt utilizate anumite date în sistemul medical. Astfel, un student medicinist a fost obligat să învețe o cu totul altă formă de medicină decât cea cu care a fost obișnuit în timpul celor șase ani de facultate.

Exemple marcante de erori din compendiu:

  • recomandarea lavajului gastric cu „apă de la robinet";
  • erori grave pentru parametrii care apreciază grosimea pereților inimii;
  • factorul de „nevroză" (în loc de necroză) tumorală;
  • „manifestări respiratorii la nivel bucal, perianal sau piele";
  • „semestrul" II de sarcina, în loc de trimestrul II;
  • erori ale dozelor (confuzii grave între miligrame, nanograme și micrograme);
  • recomandarea de administrare a nitroglicerinei în doză de 40 mg/minut, în contextul în care doza letală este de estimată între 200 si 1200 mg;
  • recomandarea de a administra copiilor 40 de grame (!) de fier pe zi;
  • erori ale clasificărilor care încadrează pacienții cu risc major de deces;
  • „reducerea fracției de excreție" (în loc de ejecție);
  • „dereglări de cunoștință";
  • invenția unei noi clase de medicamente: ,,beta blocanți de canale de Calciu".
  • Tergiversarea datei examenului de rezidențiat în funcție de alegerile parlamentare

Data examenului a depins de organizarea alegerilor parlamentare, astfel că participanții la concurs nu au știut cu certitudine dacă examenul va fi pe 20 sau pe 27 noiembrie, până la anunțarea datei alegerilor parlamentare.

Metodologia publicată târziu și cu mari lacune

"Metodologia de examen a fost publicată foarte târziu, cu doar o lună înaintea concursului național, candidații necunoscând până la data respectivă modalitatea de organizare. De asemenea, o mare nemulțumire clamată de tineri a fost legată de conținutul metodologiei, prin care nu s-a putut garanta buna organizare a examenului, decât din punct de vedere birocratic. Metodologia presupune obținerea a minimum 60% din punctajul maxim realizat la nivel național în urma completării celor 200 de întrebări timp de 4 ore, fără să țină cont de faptul că în România, la momentul actual, lipsește jumătate din numărul de medici necesari (potrivit Colegiului Medicilor din România). Astfel, anual, mii de tineri medici nu reușesc să obțină intrarea în rezidențiat la nivel național și aleg să părăsească țara, deși nevoia de personal medical în sistem este acută", se arata intr-un comunicat remis de Liga Studenților Iasi.

REZIDENŢIAT 2016. De asemenea, studenţii spun că tot procesul de sigilare al celor trei grupuri de specialiști care întocmesc caietele cu întrebări, a aparaturii electronice și a comisiilor locale responsabile cu multiplicarea subiectelor este complet netransparent și fără o monitorizare în timp real și cu indicatori clari de corectitudine și securitate nu se poate garanta siguranța subiectelor.

"Sacii sigilați ,,cu cleștii" sunt incapabili de a securiza subiectele în contextul circulației lor în format electronic. Deşi se asigură anual o prezenţă importantă a forţelor de ordine ale Jandarmeriei şi a unor firme de pază private, considerăm că absenţa camerelor de supraveghere reprezintă un impediment în certitudinea desfăşurării corecte a unui examen de o astfel de anvergură. Instrucțiunile pentru participanți nu clarifică în totalitate ce fapte pot fi sancționate cu eliminarea din concurs și care este procedura standard de eliminare a unui candidat, dar în schimb metodologia reglementează cu lux de amanunte modul de prindere a părului, cum trebuie ambalată mâncarea candidaților, eliminarea etichetelor de pe sticlele de apă plată sau faptul că este interzisă purtarea la mână a unui ceas, chiar și mecanic, de către concurenți", spune Silvian-Emanuel MAN, preşedinte LS IAŞI.

Liga Studenților consideră că temeinica pregătire a studenților mediciniști, inserția și susținerea lor echitabilă în sistemul de sănătate publică reprezintă adevărate probleme de siguranță națională, care a fost ignorate total în România ultimilor ani.

Concursul de admitere în rezidenţiat pe post şi rezidenţiat pe loc în domeniile medicină, medicină dentară şi farmacie, a fost organizat, duminică, de către Ministerul Sănătăţii, în centrele universitare Bucureşti, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Târgu-Mureş şi Timişoara. Pentru cele 3.381 de locuri şi 462 de posturi scoase la concurs, la nivel naţional, s-au înscris 6.091 de candidaţi. Peste 30 la sută dintre candidaţi susţin examenul în centrul universitar Bucureşti.

Dintre toţi cei care s-au înscris la concurs, 4.533 au optat pentru domeniul medicină, 1.062 pentru domeniul medicină dentară şi 496 pentru farmacie.

Punctajele obținute la concurs vor alcătui o clasificare unică naţională pentru fiecare domeniu.

Pentru sesiunea 2016, Ministerul Sănătăţii a majorat numărul de locuri/posturi. De asemenea, au fost introduse specialităţi noi -cardiologie pediatrică, gastro-enterologie pediatrică, nefrologie pediatrică, oncologie şi hematologie pediatrică, pneumologie pediatrică, microbiologie clinică şi pedodonţie, iar o serie de specialităţi a căror durată a fost redusă în anul 2010 au fost aduse acum la standarde europene, precizează Ministerul Sănătăţii.



12