Liniştiţi şi nu prea. Aşa păreau, vineri, angajaţii Biroului Vamal Constanţa-Sud Agigea, având în vedere „vânătoarea de vrăjitoare” pornită de DNA în punctele vamale din România. Spre deosebire de celelalte puncte de frontieră şi puncte vamale din România, la Agigea, situaţia este ceva mai specială. „Starea noastră de spirit este pentru moment una de linişte, deoarece specificul Biroului Vamal Constanţa-Sud Agigea diferă de cel al celorlalte vămi. La Biroul Vamal Constanţa-Sud nu se intră în contact direct cu persoanele fizice sau juridice, pentru că totul se face prin comisionarii vamali. În situaţia în care vom avea parte şi noi de acele descinderi spectaculoase pe care le vedem la televizor, probabil că se va ajunge la o stare de nelinişte”, a declarat inspectorul principal din cadrul Biroului Vamal Constanţa-Sud Agigea, Angelica Tudor. Probabil că lucrătorii vamali de la Constanţa nu vor fi scutiţi de vizita procurorilor DNA, mai ales după ce preşedintele Traian Băsescu a declarat că toate vămile trebuie controlate. Unul din punctele unde cu siguranţă vor fi descinderi va fi scaner-ul de containere. Şeful punctului scaner din cadrul Biroului Vamal Constanţa-Sud Agigea, Nicolae Grădinaru, a declarat că se aşteaptă la o vizită a mascaţilor, afirmând, totodată, că este liniştit din acest punct de vedere. „Scaner-ul nu face decât să verifice containerul, iar în momentul în care se observă ceva ciudat se trece la verificarea manuală a acestuia”, a declarat Nicolae Grădinaru. Scaner-ul a fost achiziţionat în anul 2004, de către Ministerul Transporturilor, prin Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. După un an de negocieri cu Direcţia Vamală de la acea perioadă, scaner-ul a fost dat în folosinţă Biroului Vamal Constanţa-Sud Agigea. Scaner-ul nu a funcţionat până în anul 2007, având în vedere că a fost nevoie de specializarea unor lucrători vamali în China. Începând cu anul 2007, aparatul funcţionează non stop, cu excepţia unei scurte perioade în care a fost defect. „Până în 2010, la scaner ajungeau doar containerele care veneau de pe nave cu risc ridicat de trafic de mărfuri sau droguri. În mai 2010 s-a dat un ordin prin care toate containerele care intrau în port trebuia să treacă prin scaner, ajungând chiar să operăm şi 300 de containere pe zi. Spre sfârşitul anului s-a revenit la scanarea containerelor din zonele de risc, din cauza aglomeraţiei de tiruri din port. În urmă cu câteva zile s-a revenit cu un nou ordin, prin care se spune că scaner-ul va fi folosit la capacitatea maximă, ajungând, în prezent, să verificăm peste 120 de containere zilnic. Singura problemă în această situaţie este cea a personalului, având în vedere că suntem doar patru persoane specializate să lucreze cu acest scaner”, a spus Nicolae Grădinaru. El a precizat că descoperirea cantităţilor de droguri din ultimii ani s-a făcut cu ajutorul acestui scaner.