Scenariul Zilei Marinei, regizat cu nave vechi de 60 ani

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Scenariul Zilei Marinei, regizat cu nave vechi de 60 ani

Manifestările dedicate Zilei Marinei Române şi a lucrătorului portuar au atras mii de turişti şi constănţeni, dar şi politicieni din toate partidele şi reprezentanţi ai autorităţilor locale. Spectatorii au asistat cu sufletul la gură la exerciţii de salvare pe mare, la desanturi maritime şi aeriene şi la simulări de atacuri şi au privit cu admiraţie cele trei fregate „Regele Ferdinand\", „Regina Maria\" şi „Mărăşeşti\". Cu toate acestea, cei prezenţi, printre care s-au numărat şi primarul Constanţei, Radu Mazăre şi preşedintele Consiliului Judeţean, Nicuşor Constantinescu nu au putut să nu remarce cît de demodat este armamentul de care dispun Forţele Navale.
Eveniment 16 August 2007 / 00:00 2616 accesări

La fel ca în fiecare an, de la primele ore ale dimineţii, mii de turişti şi localnici s-au adunat pe faleza Casinoului din Constanţa, pe platoul din faţa Comandamentului Flotei, pentru a urmări festivităţile organizate de Ziua Marinei. În tribuna oficială s-au aflat şeful statului, Traian Băsescu, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, ministrul Apărării, Teodor Meleşcanu, ministrul de Interne, Cristian David, prinţul Paul de România, primarul municipiului Constanţa, Radu Ştefan Mazăre, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa (CJC), Nicuşor Constantinescu, precum şi alţi politicieni şi oficialităţi locale. Manifestările dedicate Zilei Marinei au început cu onorurile date de Garda de Onoare la sosirea preşedintelui României şi ridicarea marelui pavoaz, timp în care au fost trase şi 21 de salve de tun în semn de salut. A urmat o slujbă religioasă în memoria marinarilor morţi pe mare, oficiată de Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, împreună cu un sobor de preoţi. Primul discurs a fost cel al lui Băsescu care a adresat urări tuturor celor care au motive să sărbătorească de ziua Sfintei Marii şi a explicat importanţa Mării Negre şi a Dunării pentru români. Apoi, reprezentanţii Statului Major al Forţelor Navale au citit decretul prezidenţial prin care s-a acordat fregatei „Mărăşeşti” ordinul Virtutea Maritimă în grad de cavaler pentru misiunile îndeplinite pe mare.

Nave militare limitate

Ministrul Apărării şi cel al Transporturilor, aflaţi pentru prima dată în calitate oficială la acest eveniment, s-au arătat foarte încîntaţi de modul de organizare şi de derularea exerciţiilor militare. Nu aceeaşi părere au fost reprezentanţii autorităţilor constănţene. Prezent la eveniment, primarul oraşului Constanţa, Radu Mazăre, nu s-a arătat foarte încîntat de manifestările pregătite de marina militară. „Nu aş putea spune că e ceva spectaculos, dar nici că este ceva prost făcut. De altfel, în prezent, nivelul de dotare al armatei este altul, mai ridicat faţă de cel care era în România anilor 1987 - 1989”, a declarat primarul Constanţei. Fiind absolvent al Universităţii Maritime, Mazăre a explicat că îi este greu să facă o comparaţie între modul în care era organizat evenimentul înainte de ‘89 şi cel de ieri, deoarece atunci era pe mare, iar de pe uscat manifestările se văd altfel. Preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu, a adresat urări tuturor care îşi serbează ziua numelui, dar şi marinarilor, lucrătorilor portuari şi familiilor acestora, însă şi-a manifestat nemulţumirea referitor la dotarea armatei române. „Această demonstraţie de exerciţii pe apă, uscat şi aer nu o depăşeşte pe cea de anul trecut, de acum doi ani sau cea din 1989, cu excepţia celor două fregate Regele Ferdinand şi Regina Maria care sînt singurele nave standard NATO. Ca şi demonstraţie a armelor, mai avem multe de făcut. Mi-aş fi dorit să avem submarine şi nu avem, deşi în 1945 aveam. Mi-aş fi dorit să avem un portavion, MIG-uri, avioane cu reacţie şi de vînătoare la standarde NATO şi nu avem. Încă mai defilăm cu nave din 1947 şi 1950 care au puterea de luptă limitată”, a declarat Constantinescu. El a precizat că numărul mare de turişti prezenţi la manifestări „demonstrează încă o dată că românii vor plajă, mare, plimbare cu nave de croazieră, vor să vadă nave şi vor să pună piciorul pe ele, însă nu au cu ce”. „Primăria şi CJC au propus dezvoltarea Portului Turistic Tomis, înfiinţarea liniilor de pasagere care să îi ducă pe turişti de la Constanţa în Deltă, însă este nevoie şi de aprobarea politică a acestor proiecte care sînt blocate. Dovadă stă decizia fostului ministru al Mediului, Sulfina Barbu, care nu a permis reabilitarea falezelor şi cea a fostului ministru PD al Transporturilor, Anca Boagiu, care nu a aprobat proiectul porturilor turistice”, a subliniat preşedintele CJC.



12