Pentru nimic în lume, Eugenia Tărăşescu-Jianu nu ar părăsi Constanţa, oraşul unde s-a născut, a copilărit, locuieşte, creează şi îşi are familia şi nepoţeii. „Sunt constănţeancă get-beget. Bunica a fost născută şi crescută în Constanţa, mama la fel, fiica mea e constănţeancă şi nepoţii mei la fel. Iubesc oraşul acesta. Nu pot să trăiesc în altă parte, nu pot să respir în altă parte. Însă nu mai muncesc foarte mult în Constanţa, muncesc mai mult prin ţară”, mărturiseşte talentata scenografă.
O IMAGINAŢIE... CĂLĂTOARE Chiar dacă este pensionară pe... hârtie, imaginaţia debordantă a scenografei nu are odihnă, nici acum. Dimpotrivă. Ea se concretizează în noi şi noi scenografii create pentru teatrul din Cluj, Târgu Mureş şi Timişoara. „Pe mine mă bucură să muncesc. Munca îmi dă vioiciune”, spune Eugenia Tărăşescu-Jianu.
Ultima scenografie creată pentru oraşul de la malul mării a fost cea pentru spectacolul „Don Pasquale” de Donizetti, a cărui premieră a avut loc la sfârşitul anului trecut, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”.
BUCURII PENTRU CEI MARI ŞI MICI Printre recentele sale realizări se numără scenografia spectacolului „Giovannino fără frică”, de la Teatrul „Merlin” din Timişoara, dar şi cea pentru „Zenobia”, după un roman scris de Gellu Naum, în regia Monei Marian, a cărui premieră a avut loc în 2011, spectacol dedicat autorului român suprarealist la un deceniu de la trecerea în eternitate. Spectacolul, o producţie a Teatrului Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, va participa la Festivalul Internaţional de Teatru de la Belgrad.
Însă, cel mai nou spectacol este „D’ale carnavalului”, de I. L. Caragiale, în regia Monei Marian, care a avut premiera pe 4 februarie, tot pe scena „Naţionalului” clujean, în „Anul Caragiale”.
Alte două scenografii sunt în proiect: „Jack şi vrejul de fasole”, la Teatrul „Ariel” din Târgu Mureş şi un alt spectacol pentru Teatrul „Puck” din Cluj, ultima parte a unei trilogii Carlo Gozzi, din care fac parte „Regele cerb” şi „Dragostea celor trei portocale”, sub bagheta regizorală a Monei Marian.
UN SCENOGRAF TOTAL Eugenia Tărăşescu-Jianu este un scenograf total. Nimic din ceea ce înseamnă gen teatral nu-i este necunoscut: dramă, tragedie, comedie, teatru de operă, balet, teatru pentru copii... De altfel, ultimele două îi sunt cele mai dragi. De la machiaj până la lumină, fără a mai pune la socoteală costumele, decorurile şi recuzita, totul este creaţia scenografului, iar Eugenia Tărăşescu-Jianu se află întotdeauna în mijlocul acelei echipe nevăzute: croitori, tâmplari, mecanici. „Am o profesie atât de frumoasă... Dumnezeu m-a ocrotit şi mi-a dat o asemenea profesie încât alta nu cred că aş fi fost în stare să fac”, a conchis Eugenia Tărăşescu-Jianu. Ca o încununare a carierei sale de peste patru decenii, în vară, artista a deschis, la insistenţele cunoscuţilor, la Pavilionul Expoziţional Mamaia, o expoziţie de scenografie, deşi i se pare nepotrivit ca un scenograf să expună pe simeze, deoarece pentru Eugenia Tărăşescu-Jianu fiecare premieră este o expoziţie.