Şcoala Specială 1, model pentru integrarea socială a copiilor cu dizabilităţi

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Şcoala Specială 1, model pentru integrarea socială a copiilor cu dizabilităţi

Justiție 30 Noiembrie 2007 / 00:00 4378 accesări

O delegaţie din trei ţări asiatice, Turkmenistan, Tajikistan şi Uzbekistan, a vizitat, ieri, Şcoala Specială nr. 1 Constanţa, la invitaţia Fundaţiei Baylor Marea Neagră. Cei 14 membrii ai delegaţiei, psihologi, medici pediatri, neonatologi, ginecologi şi obstreticieni, dar şi reprezentanţi ai Ministerelor Educaţiei din aceste ţări, au încercat să se familiarizeze cu sistemul de învăţămînt special din România, dar mai ales cu metodele şi strategiile folosite de specialiştii constănţeni în integrarea copiilor cu HIV/SIDA. „Avem o experienţă de mulţi ani în domeniu, dar l-a început a fost greu. Ne-am lovit de prejudecăţile şi reticenţa atît a cadrelor didactice din sistem, cît şi a părinţilor celorlalţi copii. În timp însă, şi unii şi alţii au învăţat ce înseamnă această maladie şi cum se poate lucra cu aceşti copii, cărora trebuie să le dăm aceleaşi şanse la educaţie”, le-a explicat invitaţiilor străni directorul general al Şcolii Speciale nr. 1, Maria Cipu. Deşi în această şcoală nu sînt şcolarizaţi doar copii care au contractat virusul HIV, ci şi copii care au dizabilităţi precum Sindromul Down, autism, polihandicap, din 2000 şi pînă în prezent, au fost integraţi social zeci de micuţi care sufereau din cauza maladiei. „În 2000 aveam 119 copi cu HIV/SIDA, care fuseseră înstituţionalizaţi în diferite centre de plasament. Acum, în şcoală mai avem doar 12. Pe unii dintre ei am reuşit să-i integrăm în şcolile de masă, iar alţii au terminat chiar o şcoală de arte şi meserii”, a continuat directorul şcolii. Mulţi dintre membrii delegaţiei au recunoscut că ţara pe care o reprezintă este la început de drum în ceea ce priveşte combaterea stigmatizării copiilor infectaţi cu HIV, iar în România s-a trecut deja la deinstituţionalizarea acestor elevi şi există o puternică tendinţă de integrare a lor în şcolile normale.

Prezent la întîlnirea dintre cadrele didactice constănţe şi delegaţia străină, inspectorul prof. dr. Aliss Andreescu le-a explicat invitaţilor că integrarea socială a copiilor seropozitivi a fost posibilă şi datorită accentului care s-a pus pe predarea unuia dintre cursurile, deocamdată opţionale, „Educaţie pentru sănătate”. „Inspectoratul Şcolar Judeţean intenţionează să introducă acest curs în trunchiul comun de discipline, pentru că la Constanţa se înregistrează un mare număr de copii seropozitivi”, a precizat inspectorul prof. dr. Aliss Andreescu. Delegaţia celor trei ţări a vizitat laboratoarele de logopedie, sălile de clasă şi a asistat la un program artistic realizat de cîţiva elevi ai Şcolii Speciale, sub îndrumarea coordonatorului de proiecte şi programe, prof. Doina Preduşel. La finalul vizitei, membrii delegaţiei s-au arătat încîntaţi de ceea ce au văzut şi auzit despre metodele şi soluţiile pe care specialiştii constănţeni le-au găsit pentru a combate stigmatizarea copiilor seropozitivi din Constanţa.



12