Fiecare zi de la plecarea de la putere a guvernanţilor portocalii scoate la iveală noi informaţii despre modul deficitar în care au fost administraţi banii publici şi despre starea jalnică în care se află, în prezent, sectoarele importante din ţara noastră - Sănătatea, Educaţia, Asistenţa socială etc. Principala cauză este, în majoritatea cazurilor, subfinanţarea. Mai exact, în ultimii ani, guvernanţii au alocat sume extrem de mici şcolilor, spitalelor etc., ceea ce a dus la un colaps general al sistemelor respective. Mai grav este faptul că banii „economisiţi” în acest fel nu par să-i fi ajutat foarte mult pe portocalii, în condiţiile în care vistieria statului era mereu goală, fiind nevoie de ajutorul Fondului Monetar Internaţional pentru ieşiri din impas. În sistemul de învăţământ, lipsa banilor a afectat atât resursa umană (multe cadre didactice bine pregătite au părăsit sistemul după ce li s-au micşorat salariile), cât şi cea materială, multe unităţi de învăţământ abia reuşind să facă faţă cheltuielilor zilnice. În aceste condiţii, nu este de mirare că, la nivelul judeţului Constanţa, majoritatea unităţilor de învăţământ au datorii uriaşe la furnizorii de utilităţi, potrivit datelor reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa.
LUCRĂRI STOPATE DE TREI ANI Una dintre „victimele” guvernării portocalii este Colegiul Naţional „N. Titulescu” din Medgidia. În 2007, conducerea de atunci a unităţii de învăţământ a demarat un amplu program de renovare şi reabilitare a campusului (săli de clasă, cantină, laboratoare, căminul elevilor etc.). În cadrul programului au fost făcute o parte din reparaţii, printre cele mai importante numărându-se înlocuirea acoperişului. Din păcate, în 2009, Guvernul nu a mai alocat bani, lucrările fiind sistate. „Dacă lucrările ar fi fost finalizate, acum am fi putut oferi, pe lângă săli de curs moderne, şi cazare elevilor noştri, ceea ce ar fi prevenit abandonul şcolar în rândul liceenilor şi ar fi îmbunătăţit actul educaţional oferit. Trebuie luat în considerare faptul că 50% din populaţia şcolară a colegiului provine din mediul rural, iar existenţa unui campus şcolar şi a unei cantine ar fi venit în sprijinul acestor elevi”, a declarat primarul din Medgidia, Marian Iordache.
PENTRU FINALIZAREA LUCRĂRILOR LA COLEGIUL NAŢIONAL „N. TITULESCU” AR MAI FI NEVOIE, POTRIVIT PRIMARULUI IORDACHE, DE UN MILION DE EURO
Problema subfinanţării a fost discutată şi cu secretarul de stat în Ministerul Educaţiei Stelian Fedorca, prezent, vineri, într-o vizită de lucru în judeţul Constanţa. „Ceea ce s-a întâmplat cu această unitate de învăţământ este o acţiune criminală. Este păcat să ai o asemenea bijuterie şi să nu investeşti în ea. Lucrările de reabilitare au stagnat trei ani din cauza unei decizii a fostului Guvern pe care nu o pot explica”, a spus Fedorca după vizita la Colegiul Naţional „N. Titulescu”. La rândul lui, inspectorul şcolar general din cadrul ISJ, prof. dr. Răducu Popescu, care l-a însoţit pe secretarul de stat în vizita sa, a declarat că, împreună cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei, şi-a propus să corecteze greşelile făcute de fosta guvernare. „Colaborăm foarte bine cu actuala guvernare şi am convingerea că, împreună, vom reuşi să realizăm lucruri măreţe în ceea ce priveşte învăţământul constănţean”, a spus prof. dr. Popescu.
REPARAŢII FĂCUTE PE BANII PRIMĂRIILOR În ceea ce priveşte stadiul unităţilor de învăţământ înaintea începerii anului şcolar, reprezentanţii ISJ au declarat că majoritatea claselor au fost zugrăvite şi igienizate. „Am constatat că mulţi directori de şcoli au renunţat la toaletele din afara şcolii şi le-au adus în instituţie, cu ajutor de la primărie. De altfel, din ce am vorbit cu directorii, ştim că primăriile s-au implicat foarte mult, în tot judeţul. Există o colaborare foarte bună primar - director de şcoală, există implicare şi se primesc fonduri în măsura posibilităţilor”, a spus purtătorul de cuvânt al ISJ Constanţa, prof. Cristina Ivan. O parte din unităţile de învăţământ din judeţ, cum sunt şcolile din Mircea Vodă şi Crucea, au fost reabilitate în cadrul Programului de Reabilitare a Infrastructurii Şcolare, dar în unele cazuri, cum este unitatea de învăţământ din Nicolae Bălcescu, lucrările de reabilitare sunt încă în desfăşurare. „Sperăm ca lucrările să fie definitivate până la începerea anului şcolar. Este adevărat că nu toate lucrările sunt în grafic, dar am rugat ca acestea să fie urgentate”, a explicat Cristina Ivan.