Desfiinţarea şcolilor profesionale a făcut ca, în ultimii ani, piaţa muncii să se confrunte cu o criză acută de meseriaşi şi cu un surplus de absolvenţi de studii superioare, care au îngroşat rândurile şomerilor. Pentru a rezolva această problemă, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au decis reintroducerea, începând cu anul şcolar 2012-2013, a şcolilor profesionale. Deşi, în teorie, ideea este binevenită, specialiştii din învăţământul românesc atrăgând în nenumărate ocazii atenţia asupra necesităţii reînfiinţării şcolilor profesionale, ca de obicei, practica lasă de dorit. Mai exact, la fel ca şi în cazul clasei pregătitoare, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au ales să ignore situaţia din teritoriu. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, clasele de şcoală profesională vor fi înfiinţate în cadrul liceelor tehnologice care pot asigura baza materială pentru susţinerea cursurilor şi a practicii din cadrul unităţii, care au resursa umană, au autorizare din partea Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar şi au încheiate contracte cadru cu agenţii economici pentru stagiul de practică al elevilor.
DOTARE ÎNVECHITĂ Din păcate, dacă contractele cadru cu agenţii economici există, la fel ca şi autorizaţiile ARACIP, baza materială şi resursa umană există numai pe jumătate. Mai exact, după desfiinţarea şcolilor profesionale, multe ateliere în care elevii îşi desfăşurau stagiul de practică au fost lăsate de izbelişte (în cel mai bun caz, existând şi situaţii în care acestea au fost desfiinţate), în prezent dotarea lor fiind mult sub cerinţele pieţei. În aceste condiţii, orele de practică efectuate în cadrul unităţii de învăţământ riscă să fie nefolositoare pentru elevi. În ceea ce priveşte personalul calificat, multe dintre cadrele didactice specializate pe meserii au fost nevoite să părăsească sistemul, tot ca urmare a desfiinţării şcolilor profesionale. „Reînfiinţarea şcolilor profesionale este o idee foarte bună, dar, din păcate, nu prea avem cu ce să asigurăm practica la nivelul unităţii. Avem dotarea de bază a atelierelor, dar nu este suficient. Nici cu personalul nu stăm mai bine, mulţi profesori fiind nevoiţi să-şi găsească locuri de muncă în alte sectoare”, a declarat un profesor din cadrul unui liceu tehnologic constănţean.
AGENŢII ECONOMICI, SALVAREA ELEVILOR În aceste condiţii, ne putem aştepta ca, până la punerea la punct a bazei materiale proprii (în cazul în care Ministerul Educaţiei va aloca vreodată fonduri suficiente unităţilor de învăţământ), singura pregătire practică temeinică a elevilor să se facă la agenţii economici de profil. Multe dintre liceele tehnologice au apelat deja la operatorii economici pentru a putea oferi elevilor cea mai bună pregătire, cu aparatură modernă. Este şi cazul Grupului Şcolar „Dimitrie Leonida”, care are încheiate contracte cadru cu mai mulţi agenţi economici din sectorul auto, pentru organizarea stagiilor de practică ale elevilor. „În cadrul unităţii de învăţământ derulăm de mai mulţi ani parteneriate cu agenţii economici pentru practica elevilor din clasa a XI-a, an de completare. În cadrul acestor parteneriate, elevii noştri îşi desfăşoară stagiile de practică în service-urile unor mari reprezentanţe auto din municipiul Constanţa”, a spus directorul unităţii de învăţământ, prof. Doina Buta. Potrivit reprezentanţilor ISJ, la nivelul judeţului Constanţa, pentru anul şcolar viitor vor fi înfiinţate 22 de clase (616 locuri) de şcoală profesională în cadrul a 20 de licee tehnologice.