Compania New Space Ballet din regiunea Friuli, Italia a adus, luni seară, pe scena Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“, două poveşti legendare. Momentele coregrafice, în premieră europeană absolută, au avut loc în contextul unei duble aniversări: 90 de ani de la declararea statului unitar român şi împlinirea a 60 de ani de la declararea statului independent Israel. Spectacolul s-a desfăşurat sub patronajul Primului Ministru al României, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe, al Ministerului Culturii şi Cultelor şi al Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România.
Periplul în paşi de dans a început cu „Hyades“ . Descinse din mitologia grecească, nimfele lui Homer, aducătoare de furtuni şi de alte intemperii înfricoşătoare şi-au dezlănţuit dansul nebun, pe alocuri domol şi plin de senzualitate, pe scena Teatrului „Oleg Danovski“. Coregraful Jorje Rizardi a transpus, prin intermediul sugestivului limbaj al dansului, povestea nimfelor al căror comportament nu a putut fi trecut cu vederea de către supremul Zeus. Astfel, pentru cutezanţa lor distructivă, Zeus le-a transformat în aştri şi le-a pus în fruntea constelaţiei Taurului.
Referitor la iniţiativa de a prezenta, în premieră europeană, acest spectacol compus, preşedintele Asociaţiei de Prietenie România-Israel şi fost ambasador în Israel, Mariana Stoica, a afirmat: „Constanţa ni s-a părut unul din locurile pline de semnificaţii, pentru că, aici, în urmă cu 2000 de ani, era Ovidius care ne vorbea despre Zeus şi puterea zeilor“. De asemenea, Irina Cajal Marin, consilier diplomat la Ministerul Afacerilor Externe şi consilier în cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor a specificat motivul pentru care publicul constănţean a fost privilegiat în a vedea, în premieră, dublul spectacol. „Am adus acest spectacol aici pentru că Danovski a fost un mare coregraf pe care îl ştie lumea întreagă, am vrut ca primul spectacol de balet să-l aducem la Constanţa, în memoria lui“.
În cea de-a doua parte a spectacolului, „Scripcarul pe acoperiş“, pe muzică de Berlioz, Şostakovici şi Punni, balerinii şi-au etalat măiestria coregrafică, dobîndită sub îndrumarea româncei Nicoleta Iosifescu. Inspirată de tabloul lui Chagall şi de povestea scriitorului evreu Shalom Alehem, „Scripcarul pe acoperiş“ a readus, de la tristeţe şi întuneric, bucuria de a trăi. „Partea a doua a spectacolului a fost o demonstraţie de artă coregrafică, ce a folosit la maximum posibilităţile tinerilor dansatori. Scripcarul pe acoperiş a arătat că Nicoleta Iosifescu are un foarte mare bagaj de cunoştinţe coregrafice, pentru că a dansat la Opera bucureşteană într-o perioadă în care, acolo, acţionau coregrafi de talia lui Anton Romanovski, Oleg Danovski, Tilde Urseanu şi Vasile Marcu. Din baletele acestori mari coregrafi s-au văzut diverse fragmente, aluzii şi anumite combinaţii de mişcări, precum şi simţul mare al muzicalităţii care a dominat, multă vreme, scena bucureşteană“, a apreciat evoluţia balerinilor secretarul artistic al Teatrului „Oleg Danovski“, Nicolae Spirescu.
Spectacolul va fi prezentat, în această seară, pe scena Operei Naţionale Bucureşti. Pentru coregrafa Nicoleta Iosifescu, acesta este un moment de o reală bucurie: „Eu am fost balerină la Bucureşti şi abia aştept să mă întorc pe scena Operei bucureştene“. Trebuie menţionat că Nicoleta Iosifescu a avut ocazia să danseze în marile spectacole montate de maestrul Danovski la Opera Naţională Română.
La spectacolul care a avut loc luni seară, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“, a fost prezent şi primarul comunei Cumpăna, Mariana Gîju. Aceasta întrevede o posibilitate de colaborare între şcoala de balet din Cumpăna şi compania New Space Ballet.
Coregrafa şi directoarea companiei New Space Balet, Nicoleta Iosifescu, şi-a propus să revină la malul mării cu spectacolele „Don Quijote. Un vis“ şi cu „Il tango de la Vida“, pe muzica lui Astor Piazzolla.