Scumpirea carburanţilor = \"reţeta eşecului\" Guvernului

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Anul trecut, creştere de preţ de 15% la combustibili

Scumpirea carburanţilor = \"reţeta eşecului\" Guvernului

Eveniment 13 Ianuarie 2011 / 00:00 960 accesări

Teroarea creşterii preţurilor carburanţilor continuă cu explicaţiile goale ale Consiliului Concurenţei (CC) care ne creionează modalitatea în care producătorii de carburanţi NU pot fi amendaţi deoarece o înţelegere între aceştia este foarte greu de dovedit. Astfel, combustibilii s-au scumpit cu aproape 3% în decembrie, preţurile urcând anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 au fost majorate cu 13%! Cum ne „ajută” singura structură care are într-adevăr puterea să o facă? Guvernul a decis că aceste cheltuieli sunt nedeductibile şi în 2011! Guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, a declarat, în luna noiembrie, că preţurile combustibililor pe piaţa românească au o evoluţie divergentă faţă de principalii factori care ar trebui să le influenţeze şi că BNR nu înţelege mecanismele care stau în spatele scumpirilor anunţate de producători. Companiile petroliere spun, aşa cum ne-au obişnuit, că preţurile la pompă sunt influenţate în principal de evoluţia cotaţiilor internaţionale ale petrolului şi de evoluţia cursului leu/dolar. Preţul de vânzare al benzinei la staţiile de distribuţie din ţară este apropiat de nivelurile practicate în statele membre UE, unde puterea de cumpărare a populaţiei este net superioară românilor, în condiţiile în care România beneficiază încă de o derogare a Comisiei Europene (CE) şi aplică un nivel redus de accize. Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt OMV Petrom (SNP), Rompetrol, LukOil, MOL şi OMV.

ANCHETA CC A ÎNCEPUT ÎN 2005. Preşedintele CC, Bogdan Chiriţoiu, a declarat, ieri, că este foarte greu de dovedit că societăţile petroliere s-au înţeles între ele în stabilirea preţului carburanţilor, reiterând faptul că autoritatea le poate doar amenda, fără a pune presiune asupra preţului. \"Aceste companii petroliere nu pot fi obligate să vândă carburant mai ieftin. Concurenţa îi poate doar amenda, dacă se dovedeşte că au încălcat Legea Concurenţei şi îi putem atenţiona să nu se înţeleagă între ei. Dar nu toate încălcările de lege sunt depistate. Sunt convins că există şi lucruri care ne scapă. Este foarte greu să dovedeşti că s-au înţeles între ele în ceea ce priveşte preţul carburanţilor\", a spus Bogdan Chiriţoiu. De asemenea, referitor la faptul că se pune deseori problema că, deşi România are resurse de petrol, cu toate acestea preţul carburanţilor creşte, reprezentantul autorităţii de concurenţă a subliniat că Petrom a fost privatizată cu tot cu rezervele de petrol. \"Trebuie înţeles faptul că nu mai este petrolul nostru, ci este al unei companii private care a primit dreptul să îl exploateze în folosul propriu. Nu este nimic neconcurenţial sau ilegal în asta. Când a fost privatizată, Petrom a fost privatizată cu rezervele de ţiţei şi gaze. Este dreptul lor legal să vândă carburanţii la ce preţ vor ei\", a menţionat Chiriţoiu. Totodată, preşedintele CC a declarat că rezultatele preliminare pe care le are autoritatea pentru 2009 şi 2010 nu indică o încălcare a legii în ancheta privind o posibilă înţelegere între companiile petroliere pentru stabilirea preţului carburanţilor. Totodată, Chiriţoiu a spus că această anchetă a fost demarată în 2005, dar în toamna lui 2009 a schimbat echipa de investigaţie care se ocupa de caz şi a introdus şi controalele inopinate. El a mai spus că, indiferent de rezultatul anchetei, aceasta nu va putea afecta preţul carburanţilor.

Cei mai mari jucători pe piaţa benzinăriilor din România sunt Petrom (cu circa 550 benzinării), Rompetrol (450 benzinării), LukOil România (310 benzinării), MOL România (126 benzinării) şi OMV România (cu circa 80 de benzinării).

MAJORAREA PREŢULUI CARBURANŢILOR = INCOMPETENŢA GUVERNULUI. Deputatul PSD Iulian Iancu a declarat, ieri, într-o conferinţă de presă, că majorarea preţului carburanţilor la pompă este o dovadă a incompetenţei actualului Guvern, iar introducerea unui impozit pentru producători ar fi o greşeală. Iancu a susţinut că majorarea preţurilor carburanţilor la pompă reprezintă \"reţeta eşecului\" Guvernului şi \"formula incompetenţei transferată pe umerii populaţiei\". Deputatul PSD a afirmat că, în condiţiile în care Guvernul a majorat TVA şi accizele, faptul că se arată îngrijorat de creşterea preţurilor reprezintă o atitudine ipocrită. Potrivit lui Iancu, majorarea preţului benzinei şi al motorinei ar fi fost determinată de creşterea accizelor specifice, de la 1 ianuarie 2011, cu 18.4%. Potrivit OUG de modificare a Codului Fiscal, acciza pentru benzina fără plumb a crescut de la 1 ianuarie cu 15 euro pe tonă, respectiv de la 452 euro la 467 euro, ceea ce reprezintă o majorare de aproximativ 3,3%, a precizat el.

INTRODUCEREA, LA PROPUNEREA LUI EMIL BOC, A UNUI IMPOZIT SUPLIMENTAR PRODUCĂTORILOR DE CARBURANŢI, ESTE O SOLUŢIE GREŞITĂ, ÎNTRUCÂT IMPOZITUL RESPECTIV S-AR REGĂSI ÎN PREŢUL FINAL PLĂTIT DE POPULAŢIE.

\"Guvernul se află pe o cale profund greşită şi abordează ipocrit problemele economice, mimând că este îngrijorat de creşterea preţului la carburanţi, când în realitate şi-a dorit această introducere de acciză\", a spus el.

SOLUŢII EXISTAU. Iancu a afirmat că, potrivit tratatului de aderare la UE, România avea ca termen anul 2011 pentru alinierea taxelor şi impozitelor în domeniu la normele europene. El a adăugat că, în aceste condiţii, Guvernul ar fi putut să nu majoreze de la 1 ianuarie acciza. Pe de altă parte, Iancu a afirmat că Executivul avea la îndemână unele prevederi din Legea concurenţei şi din contractul de privatizare a Petrom, prin care, prevalându-se de condiţiile de criză, ar fi putut îngheţa preţul la carburanţi. Potrivit deputatului PSD, art. 4 din Legea 21/1996 dă posibilitatea Guvernului ca, pentru sectoare economice determinate şi situaţii excepţionale, precum cea de criză, să dispună măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. De asemenea, în contractul de privatizare a Petrom există o clauză care permite Guvernului ca, în situaţii de criză, să ia în considerare interesele consumatorilor şi să încerce să realizeze un echilibru între interesele acestora şi interesele acţionarilor, prin constituirea unui Fond de solidaritate alimentat de Petrom, care poate fi folosit pentru a ajuta populaţia să suporte mai uşor mărirea preţurilor la carburanţi. Iancu a solicitat Guvernului revenirea asupra accizei la carburanţii auto şi începerea demersurilor pe lângă Comisia Europeană pentru aprobarea amânării alinierii la normele europene, aşa cum s-a întâmplat şi în alte cazuri.



12