Au fost sau nu efectuate în mod corect testările candidaților pentru funcțiile de director și director adjunct din unitățile de învățământ? În vreme ce reprezentanți ai Ministerului Educației susțin că totul a fost în perfectă legalitate, specialiști ai Colegiului Psihologilor din România (CPR) sunt de altă părere. Ba mai mult, ei solicită reevaluarea condițiilor de realizare a testării psihologice a aptitudinilor cognitive și competențelor manageriale din cadrul examenului pentru funcția de director al instituțiilor de învățământ și reluarea lui cu realizarea unei evaluări psihologice, făcută de psihologi atestați profesional în specialitățile psihologia muncii și cea organizațională. Potrivit articolelor apărute pe site-ul oficial al ministerului și în mass-media, Ministerul Educației a susținut că prin intermediul întrebărilor din testul-grilă au fost evaluate aptitudinile cognitive și competențele manageriale ale candidaților, ambele cu o pondere de 59%. La examenul pentru funcția de director al unităților de învățământ, Ministerul Educației a evaluat psihologic candidații, fără a avea acest drept, în opinia CPR. Potrivit art. 5 din Legea nr. 213/2004, testarea psihologică, inclusiv ”evaluarea aptitudinilor cognitive și a competențelor manageriale”, este un atribut profesional al psihologilor cu drept de liberă practică, atestați profesional (persoane fizice), și nu al unei instituții juridice, fie ea și un minister. Mai concret, Ministerul Educației nu are dreptul legal să testeze aptitudinile cognitive și competențele manageriale întrucât evaluarea acestor elemente psihologice specifice formează obiectul psihologiei muncii și organizaționale, chiar al psihologiei clinice, putând fi testați numai de profesioniști atestați. ”Ne întrebăm ce relevanță are acel test în condițiile în care a fost aplicat cu interpretarea datelor psihologice pe baza unui instructaj făcut de constructorii unor teste psihologice. Ministerul Educației induce în acest fel ideea că oricine poate face psihologie, ceea ce nu este nici adevărat și nici corect față de miile de profesioniști care au studiat și s-au perfecționat și au obținut atestare legală”, a declarat președintele CPS, prof. univ. dr. Mihai Aniței.
REPLICA MINISTERULUI
Pe de altă parte, Ministerul Educației spune că testul nu reprezintă o evaluare psihologică. ”Asimilarea acestui test cu unul de factură psihologică este o eroare involuntară sau deliberată de optică. Nici modul în care a fost construit, nici formula de evaluare, respectiv utilizarea rezultatului nu au vizat generarea unui profil psihologic al candidatului. Obiectivul urmărit a fost testarea abilităților menționate anterior pe baza unui scor/punctaj conform evaluării pe baza baremului”, potrivit Ministerului Educației. Tot oficiali din Educație spun că ”itemii asociați evaluării abilităților manageriale au fost formulați astfel încât să reflecte capacitățile de analiză critică și gândire strategică ale candidaților, evitând formulări care să solicite capacitatea de memorare mecanică a unor informații din resursele bibliografice indicate”.