Trebuie să recunoaștem că multe mijloace de transport feroviar din România lasă de dorit. Unele vagoane arată chiar deplorabil; pe lângă canapelele murdare, rupte, sistemul de ventilație nu funcționează, iar dacă funcționează, nu face față, ca să-i cităm pe conductorii de tren care încearcă să se scuze în fața călătorilor. O călătorie cu trenul în România poate fi chiar de cascadorii râsului, și o spune un călător de mai bine de 20 de ani cu trenul în țara noastră! Și vă dăm un mic exemplu: o călătorie cu trenul din București spre munte cu un tren interregio. Toate bune și frumoase. Respectivul călător nimerește într-un vagon fără aer condiționat, iar geamul din compartiment era blocat. Toți cei 6 călători din compartiment au transpirat în nici 10 minute. Norocul a fost că în timpul mersului s-au deschis ușile trenului, deși erau prinse cu un lanț. Așa s-au ventilat puțin călătorii; până când a venit controlorul și s-a ”luptat” pentru a reuși să închidă ușa trenului, călătorii nu aveau loc și erau nevoiți să stea în picioare pe holuri, fiind în pericol. Și uite așa sunt multe călătorii cu trenul în România!
Agenția de Reformă Feroviară va cumpăra 100 de vagoane noi, cu bani europeni. Teoretic ar trebui să fie o veste bună, dar oare este, în condițiile în care afluxul de călători, odată cu gratuitatea studenților, este tot mai mare? Se nasc întrebările: sunt suficiente, vor rezista?
BĂTĂLIE! Beneficiarul vagoanelor, dotate cu internet şi aer condiţionat, va fi cel care a câștigat licitația pe un anumit traseu. Bătălia se dă, aşadar, între CFR Călători şi operatorii privaţi. Cei peste 15.000 de români care circulă, zilnic, cu trenul ar putea beneficia de condiții mai bune în scurt timp. Autoritatea de Reformă Feroviară va investi 300 de milioane de euro, din fonduri europene, pentru achiziția a 100 de vagoane de călători, de ultimă generație. Autoritatea pentru Reformă Feroviară va demara procedura de achiziție a materialului rulant începând cu luna septembrie. Acestea vor fi de nouă generație, dotate cu Wi-Fi și aer condiționat, a declarat președintele Autorității de Reformă Feroviară, Marian Păun. „Vagoanele vor fi puse la dispoziția companiei de stat CFR Călători, dar și operatorilor feroviari privați. Însă numai după ce autoritățile vor regândi mersul trenurilor. Condițiile ar trebui să fie aceleași pentru toți (...) În funcție de cel care a câștigat licitația pe un anumit traseu, va primi posibilitatea de a utiliza materialul rulant achiziționat de Agenția de Reformă Feroviară“, a spus președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. Marele beneficiar al investiției ar putea fi CFR Călători, cel mai mare operator de transporturi feroviare. În prezent, din cele 1.200 de trenuri ale societății, doar zece sunt dotate cu internet, iar 800 au sisteme de climatizare. CFR Călători are în dotare peste 1.400 de locomotive și vagoane. Vechimea medie a parcului este de peste 25 de ani. Iar ultimele investiții majore au fost realizate în 2011. Peste 58 de milioane de pasageri au călătorit cu trenul anul trecut în România. Autoritățile se așteaptă ca numărul călătorilor să crească, anul acesta, cu peste 5 milioane.