• Soluţia găsită „la capitală” pentru disponibilizările din sistemul feroviar: desfiinţarea a patru regionale CFR
• În replică, sindicaliştii spun că nu în acest fel se rezolvă problemele şi că totul depinde de modul de finanţare a liniilor ferate
• La Constanţa, ceferiştii atrag atenţia că dizolvarea regionalei poate însemna blocarea activităţii din Port, aşa cum s-a mai întîmplat şi în 1977
Compania CFR Infrastructură a propus sindicatelor desfiinţarea a patru regionale, Constanţa, Galaţi, Timişoara şi Braşov, şi unor subunităţi ale companiei, prin care se vor elimina peste 1.000 de locuri de muncă, a declarat, ieri, preşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial, Gheorghe Popa, precizînd că CFR Călători nu a transmis niciun fel de propunere pentru restructurarea personalului, urmînd ca liderii sindicali să se întîlnească marţi cu reprezentanţii companiei. Liderul sindical Gheorghe Popa a spus că propunerea conducerii CFR Călători ar putea fi pentru desfiinţarea a 1.300 de locuri de muncă. Popa a mai punctat că problemele căilor ferate nu se vor rezolva prin disponibilizarea acestor oameni şi că totul depinde de modul de finanţare a liniilor ferate. Acesta a adăugat că, atît timp cît în România transportul feroviar nu este pe picior de egalitate cu transportul rutier, ţara noastră îşi poate permite luxul să desfiinţeze transportul feroviar. Gheorge Popa a mai spus că CFR Călători a primit doar 50% din compensaţiile dintre costul real al călătoriilor şi preţul de la casa de bilete, compania înregistrînd astfel datorii la CFR Infrastructură.
În timp ce în ţară este un haos generalizat pe acest subiect, o radiografie extrem de pertinentă a situaţiei de la Constanţa este realizată de Vasile Anghel, liderul Uniunii Sindicale „Feroviarul” Constanţa. „Desfiinţarea Regionalei CF Constanţa este încă la stadiul de intenţie. Vor să disponibilizeze în total peste 10.000 de posturi, dintre care 1.200 de la Infrastructură şi pentru a nu se ajunge cu disponibilizările la nivel central, vor să desfiinţeze regionalele. Această idee nu este nouă, au avut-o toţi miniştrii de la Transporturi. S-a gîndit şi Băsescu, şi Mitrea şi acum a venit şi Berceanu cu ideea. Nu au însă niciun studiu făcut, să vadă dacă se poate desfăşura activitatea după desfiinţarea Regionalei CF Constanţa (care are aproximativ 1.700 de salariaţi). Această regională a mai fost desfiinţată, în 1977, iar în 1978 a fost reînfiinţată rapid pentru că se blocase toată activitatea în Portul Constanţa. Nu poţi, de la Bucureşti să gestionezi traficul feroviar la Constanţa. Vom apela iar la oamenii politici din Constanţa şi la autorităţile publice pentru a-i convinge, din nou, pe cei din Bucureşti, că nu ne pot desfiinţa”, a declarat liderul „Feroviarul” Constanţa, Vasile Anghel.
Sindicatele vor disponibilizări doar cu plata a 24 de salarii compensatorii
Sindicatele feroviare sînt de acord cu disponibilizările doar dacă vor avea loc anul viitor şi cu condiţia plăţii a 24 de salarii compensatorii, a declarat, ieri, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, după o întîlnire cu conducerea CFR Marfă. “Sindicatele nu vor accepta disponibilizările decît dacă se vor acorda minim 24 de salarii compensatorii, iar cel mai devreme acestea ar avea loc la 1 ianuarie 2010, după cum ne-au promis cei din conducerea companiilor”, a afirmat Măntescu. Potrivit acestuia, în contractul colectiv de muncă nu există o clauză privind plăţile compesatorii. Numărul celor care ar putea fi disponibilizaţi va fi stabilit în urma unei analize. “Nu ştim exact numărul diponibilizărilor, vom face o analiză şi vom vedea dacă sînt 11.000 sau nici unul. CFR Marfă ne-a propus un plan de restructurare care prevede diminuarea personalului cu 8.500 de persoane”, a adăugat liderul de sindicat. Potrivit lui Măntescu, salariu mediu brut din sistemul feroviar este de 2.300 lei, iar cel net de 1.600 lei. Referitor la o posibilă prelungire a perioadei de trei luni de şomaj tehnic de la CFR Marfă, el a spus că ar putea să nu mai existe din cauza legislaţiei care nu permite o perioadă mai mare de trei luni. Reducerea sporurilor şi a primelor din ultima perioadă a dus la o diminuare de 20% a fondului de salarii. Măntescu a precizat că sindicaliştii se vor întîlni luni cu subsecretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia, urmînd ca marţi să aibă noi întîlniri cu conducerile companiilor. Aproximativ 11.000 de angajaţi de la căile ferate urmează a fi disponibilizaţi, potrivit datelor prezentate sindicaliştilor, miercuri, de reprezentanţii Ministerului Transporturilor. Măntescu a declarat, miercuri, după întîlnirea cu ministrul Radu Berceanu, subsecretarul de stat Constantin Axinia şi directorii celor trei societăţi feroviare, că urmează a fi disponibilizaţi 1.400 de angajaţi de la CFR Călători, între 800 şi 1.000 de la CFR Infrastructură şi 50% de la CFR Marfă, respectiv 8.500 de persoane.