NU AI CE SĂ FACI Majorarea tarifelor pentru rovinietele destinate transportului de marfă de mare tonaj reprezintă o măsură ce trebuia aplicată încă din 2014, iar termenul nu mai poate fi amânat, întrucât există riscul deschiderii procedurii de infrigement împotriva României, a anunțat joi Ministerul Transporturilor (MT) - „Normele europene prevăd că tariful zilnic, fix şi unic, pentru toate categoriile de vehicule de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, este de 12 euro. Odată cu transpunerea tarifului zilnic s-au recalculat tarifele cu valabilitate pentru perioade de șapte, 30, 90 şi 365 zile, astfel încât să fie respectate proporţiile prevăzute în firectiva comunitară“. Potrivit MT, prin proiectul propus s-a încercat ca impactul să fie minim asupra operatorilor de transport, astfel ca tariful anual pentru categoria F de vehicule de transport marfă cu masa mai mare de 12 tone şi mai mult de 4 axe să rămână la valoarea de 1.210 euro". De asemenea, a fost menţinut tariful anual pentru categoria E de vehicule, care rămâne la 720 euro. Totuși, în urma recalculării, tariful anual pentru categoria C de vehicule va ajunge la 600 euro, fiind mai mare cu 280 euro faţă de tariful actual. La categoria D s-a calculat o valoare de 660 euro, care reprezintă media între tarifele adiacente, de la categoriile C şi categoria E; aici, creșterea este cu 100 euro. MT mai precizează că Bulgaria a actualizat aceste tarife (12 euro/zi) de la 1 ianuarie 2018. În ceea ce priveşte cuantumul amenzii aplicate celor care nu deţin rovinietă de transport, MT spune s-a calculat, pentru toate categoriile de vehicule, ca fiind de două ori tariful anual pentru amendă minimă şi de patru ori tariful anual pentru cea maximă - „Se menţine posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii în cel mult 15 zile de la înmânarea sau comunicarea procesului verbal de contravenţie“. Proiectul de OUG privind actualizarea tarifelor pentru rovinietă şi a amenzilor contravenţionale se află în dezbatere publică pe site-ul ministerului de resort, până la 1 septembrie 2018.
SUPĂRAȚI ȘI NU PREA În replică, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrag atenţia că proiectul de OUG afectează grav cele peste 30.000 de autovehicule de transport marfă cu masă maximă autorizată între 3,5 tone şi 12 tone din România. Ei amintesc că, în prezent, la nivelul UE se urmărește implementarea conceptului de plată a taxelor pe kilometru şi nu pe timp, aşa cum se aplică în prezent în România. „În România, principala problemă este legată de dezvoltarea insuficientă a infrastructurii rutiere, astfel că, cel mai probabil, va fi solicitată o perioadă cât mai lungă de tranziţie, dar care, potrivit estimărilor actuale, nu va putea depăşi anul 2027. Totodată, în România, astăzi, nu se ţine cont de nivelul de poluare, în timp ce restul ţărilor taxează suplimentar acest aspect“, spun cei de la UNTRR. Ei amintesc că tendinţa de taxare la kilometru a autovehiculelor comerciale de transport de mărfuri s-a extins odată cu mărirea reţelei de autostrăzi şi drumuri expres, de la ţări cu tradiţie, precum Franţa, Italia, Spania sau Germania, la ţări ca Austria, Cehia sau Ungaria. Măsura ne va afecta, evident, pe toți. Și transportatorii vor majora tarifele, așa că și mărfurile pe care le aduc/duc se vor scumpi. E un lanț, n-ai ce să faci.