Deşi toate drumurile din România sunt un dezastru, şoferii sunt nevoiţi să plătească tot felul de taxe. Mai nou, şoferii vor scoate mai mulţi bani din buzunare şi pentru roviniete, întrucât, de la jumătatea lui octombrie, acestea se vor scumpi, preconizează Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS), într-un proiect de Ordonanţă de Urgenţă. Departamentul pretinde că nu ar vrea, dar este obligat de o directivă europeană privind transportul de mărfuri pe maşini mari. Şi dacă tot sunt vizate maşinile mari, Departamentul s-a gândit să înceapă cu... cele mici. Aşadar, avem în prim-plan autoturismele, unde majorarea preţului vinietei depăşeşte 30% în unele cazuri. Astfel, vinieta pe şapte zile va costa 5 euro, comparativ cu numai 3, cât este în prezent. Rovinieta pentru 30 de zile se va vinde cu 10 euro, faţă de 7 euro cât este acum, iar pentru un an, preţul vinietei creşte de la 28 de euro la 32 de euro. Există şi o perioadă de zece zile în care preţul rovinietei este de 10 euro. Cele mai însemnate modificări se înregistrează la preţul vinietei pentru maşini de marfă de 3,5 - 7,5 tone sau pentru cele de transport persoane de 9-23 de locuri. În acest caz, vinieta de o zi ajunge la 11 euro, faţă de 4 în prezent, pentru ca preţul să ajungă la 550 de euro pentru 12 luni, faţă de 320 de euro acum. Cele mai avantajate sunt tirurile, unde preţul vinietei scade simţitor, de la 55 la 45 de euro pentru şapte zile, de la 143 la 90 de euro pentru 30 de zile, iar pentru un an, rovinieta va costa 900 de euro, faţă de 1.210 euro în prezent.
În plus, autorii documentului precizează că va fi majorat nivelul tarifelor aplicate în cazul autovehiculelor şi vehiculelor cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, în cazul acestora, nivelul existent înregistrând cele mai mici valori din UE. Proiectul de Ordonanţă extinde, de asemenea, modalităţile de achitare a tarifelor de utilizare a drumurilor, prin intermediul unor mijloace de plată care urmează să fie puse la dispoziţie de către distribuitori, şi va elimina posibilitatea de exceptare a vehiculelor utilizate exclusiv în transportul public local de persoane pe raza teritorial-administrativă a unei localităţi. „Va fi reglementat că, prin excepţie de la prevederile OG nr. 2/2001, sumele provenite din amenzile aplicate pentru circulaţia fără rovinietă valabilă se fac venit integral la bugetul de stat“, se arată în nota de fundamentare. În plus, vor fi eliminate prevederile privind sancţiunile aplicabile în cazul falsificării rovinietei, întrucât acestea sunt fapte incriminate de Codul Penal.