Elevii înscrişi în clasele I şi a II-a vor primi, din acest an, manuale noi pentru Comunicare în limba română, Comunicare în limba maternă, Matematică şi explorarea mediului, Limba modernă şi Religie. Ministerul Educaţiei a iniţiat recent procedura de evaluare şi licitaţie pentru manualele şcolare de la clasele I şi a II-a, care vor ajunge în unităţile de învăţământ până la 15 septembrie. Noile cărţi vor fi înmânate elevilor atât în format tipărit, cât şi digital, pe CD sau DVD şi vor fi împărţite în două volume, structurate pentru a acoperi întreaga programă şcolară, astfel ghiozdanele devenind mai uşoare. “Vechiul Abecedar, de pildă, avea 128 de pagini. Noul manual ar putea avea chiar şi 160 de pagini, ca să includă toată programa, şi va fi în două volume, pentru ca elevii, luând cu ei un singur volum, să aibă ghiozdanul mai uşor”, afirmă reprezentanţii ministerului.
Versiunea digitală a manualelor şcolare va fi disponibilă şi pe platforma ministerului, www.manuale.edu.ro, unde va fi creată o bibliotecă digitală unde vor putea fi accesate cărţile pentru toate disciplinele şi modulele de pregătire. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, precizează că ultima licitaţie a fost realizată în 2006, dar că sunt folosite încă şi manuale aprobate în 1991. „Avem, din păcate, în sistem manuale aprobate şi în 1991. Ultima licitaţie a fost în 2006. De data aceasta începem cu clasele I şi a II-a. E prima dată când facem licitaţia după Ordonanţa 34/2006 (privind achiziţiile publice - n.r.) şi licitaţie europeană, deci se respectă standardele europene”, a spus ministrul în şedinţa de guvern.
Premierul Victor Ponta a solicitat, în aceeaşi şedinţă, ca licitaţia să fie cât mai transparentă, iar dezbaterile publice să aibă o durată de timp cât mai mare, pentru ca “tot felul de aberaţii” din manualele vechi să dispară. Discuţiile despre noile manuale pentru şcolari aduc în atenţia publică tot felul de greşeli şi informaţii învechite şi greoaie care creează impresia că elevii din România sunt leneşi sau nu foarte dotaţi intelectual. Informaţii despre unităţile de măsură şi multiplii şi submultiplii la matematică sau fragmente din Marin Sorescu la Comunicare în limba română sunt greu de înţeles pentru un elev de clasa a II-a, dar nu este singura situaţie de acest fel întâlnită în sistemul de învăţământ de stat. La gimnaziu, în clasa a V-a, elevilor li se cere să cunoască noţiuni grele de teorie literară, fapt care îi determină pe aceştia să memoreze informaţiile care depăşesc nivelul lor de înţelegere, iar la liceu este studiată opera „Amintiri din copilărie“, de Ion Creangă, text considerat învechit de elevi, care sunt mai receptivi la autori precum Mircea Cărtărescu.