În cadrul celei de-a XXXIV-a ediţii a Festivalului Internaţional al Muzicii şi Dansului, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” au avut loc, ieri, două spectacole extraordinare, realizate de Studio Danubius din Bulgaria, publicul avînd prilejul să audieze muzică de operă, dar şi de cameră. Este vorba despre spectacolul de operă într-un act „Vocea Umană” („La voix umaine”) pe libretul lui Jean Cocteau şi muzica lui Francis Poulenc şi despre „Povestea Soldatului”, de Igor Stravinski.
„Vocea Umană” aparţine ca gen „teatrului intimist”. Personajul principal şi singurul, de altfel, este o pariziancă de vîrstă medie (soprana Violeta Sahanova), care află că iubitul ei urmează să se căsătorească cu o altă femeie. Disperarea o determină pe eroină să se dezvăluie în profunzimea trăirilor sale, într-un lung monolog. Pe durata spectacolului, timp de 50 de minute, publicul constănţean a avut ocazia să asiste la un recital de excepţie, susţinut de soprana Violeta Sahanova, aceasta fiind acompaniată la pian de Evghenii Jeleazkov. „A fost un recital extraordinar este o soprană cu multă sensibilitate. Interpretarea unui spectacol de acest gen, cu un singur personaj, este foarte grea, pentru că nu există posibilitatea de a-ţi odihni vocea”, a spus soprana Daniela Vlădescu, director al Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”.
„Povestea soldatului”, cel de-al doilea spectacol dedicat muzicii secolului al XX-lea, a avut ca protagonişti şapte instrumentişti ai Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”. Lucrarea lui Stravinski, un gen de creaţie interesant, a avut în distribuţie un narator interpretat de Milkos Bacs, un artist de excepţie din Cluj. Acesta şi ansamblul format din Mitică Feraru, Sorin Jugănaru, Benoni Bolea, Nicu Dima, Valeri Baran, Vladislav Zodieru şi Dan Simion au prezentat spectatorilor o poveste populară rusă, despre un soldat care primeşte o învoire de 15 zile. În drum spre casă, acesta se întîlneşte cu Diavolul, care, bineînţeles, vrea să cucerească sufletul soldatului, promiţîndu-i că îi va îndeplini orice dorinţă. Simbolic, sufletul soldatului este reprezentat de o vioară care se află în desaga lui.
Intenţia autorului, expusă în prefaţa lucrării, este de a da importanţă primordială textului, lecturii, deci recitatorului, care are misiunea de a reda acţiunea atît de plastic încît totul să pară o reprezentaţie dramatică. Spectacolul a fost prezentat sub bagheta lui Ludovic Bacs, unul dintre marii dirijori ai României. „A fost un spectacol deosebit, cu un tînăr artist foarte talentat, cu o valenţă foarte largă de interpretare. Cele două lucrări sînt considerate ca avînd o valoare extraordinară”, a mai adăugat Daniela Vlădescu.