Lunar, primarii de comună vor prezenta la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) un „raport de progres“ privind obligaţiile asumate de primarii de comune, pe de-o parte, şi Guvern, pe de altă parte, în cadrul protocolului semnat acum o săptămână. Primarii ar fi vrut ca raportul să fie întocmit o dată la trei luni, dar vicepremierul Liviu Dragnea a spus că ar fi mai bine ca în fiecare lună cele două părţi să vină cu rezultatele muncii. În cadrul întâlnirii de joia trecută, primarii de comune i-au cerut vicepremierului elaborarea unui act normativ care să acorde secretarului din primărie competenţe notariale, respectiv să poată legaliza, spre exemplu, schimbul de terenuri între doi cetăţeni. „Pentru unii, taxele care se plătesc la notar sunt foarte mari. Ştiu că a mai fost în România această situaţie, în care secretarul avea această competenţă. Nu este un subiect uşor, dar susţin această idee“, a afirmat ministrul Dezvoltării.
ATRIBUŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI De asemenea, primarii au obţinut şi promisiunea unei clarificări privind responsabilitatea funcţionarilor şi primarilor, astfel încât edilul să nu mai răspundă de actele pe care le semnează alături de specialiştii din administraţie. „Dacă primarul semnează un document şi înainte de semnătura lui sunt semnăturile din zona juridică, semnătura arhitectului-şef, de la urbanism, direcţia economică, atunci, din aceste sfere, lucrurile sunt în regulă. Dacă, în această sferă, cineva descoperă vreodată o ilegalitate, primarul nu înţelege de ce trebuie să răspundă, solidar cu ei, pentru că el a pus semnătura acolo. El nu semnează ca primar, el semnează pentru oportunitate. Primarul are posibilitatea, dată prin votul cetăţenilor, să decidă dacă acel lucru se face sau nu. Nu este corect ca semnătura pe care el o pune în final să îi atragă o răspundere, că nu e jurist să spună „vezi că tu ai greşit““, a afirmat Dragnea. Ministrul a mai spus că aceste modificări se pot aduce în cadrul Legii 215/2001. Totodată, potrivit lui Dragnea, în domeniul administraţiei există un pachet stufos de legi şi se impune strângerea într-un Cod administrativ a tuturor prevederilor legislative care au aplicaţie în administraţia locală. El a adăugat că majoritatea actelor normative discutate cu primarii sunt în fază finală şi se mai completează, după care „va începe lucrul cu celelalte ministere abilitate“.
TRANSPARENŢĂ DECIZIONALĂ Toate aceste aspecte au fost convenite de cele două părţi în cadrul acordului care prevede armonizarea legislativă, dar şi simplificarea legislativă şi a procedurilor. „Avem câteva obiective importante, şi anume cele legate de dezvoltarea comunităţilor locale, demersuri comune pentru identificarea unor resurse financiare rezonabile pentru finanţarea programelor de dezvoltare locală, reforma administraţiei publice şi stabilirea acţiunilor şi măsurilor legislative care trebuie luate pentru a flexibiliza munca în sistemul public şi actul de conducere din sistem şi informatizarea administraţiei publice“, a explicat, la rândul său, preşedintele ACoR, Emil Drăghici. Obiectivele acordului prevăd, totodată, asigurarea unui consens la nivel naţional în vederea realizării descentralizării şi creşterii capacităţii administrative a colectivităţilor locale, asigurarea transparenţei şi consultarea ACoR de către autorităţile centrale referitor la proiectele de acte normative care privesc în mod direct comunele şi autorităţile locale.