Americanii aflaţi în căutarea de chilipiruri de Black Friday săptămâna aceasta nu vor face doar o simplă plimbare la mall, ci vor asista şi la teatrul pus la cale de retaileri, care folosesc iluzii gândite cu atenţie pentru atragerea cumpărătorilor, scrie cotidianul „Wall Street Journal“ (WSJ). Totul se aplică şi în România. „Ideea generală este că retailerii fac stocuri şi reduc preţurile la produsele care nu se vând, acceptând să le fie afectate profiturile. În realitate, lucrurile nu stau deloc aşa. Marii retaileri se înţeleg cu furnizorii pentru ca aceştia să livreze produse la un preţ recomandat, mai mare decât în mod obişnuit, care să asigure o marjă de profit după operarea reducerii de preţ. Astfel, un pulover aflat în magazin la un preţ redus cu 40%, de 39,99 dolari, nu a fost produs şi cumpărat de retailer pentru a fi vândut cu 68 dolari. Cumpărătorii nu par, însă, să fie deranjaţi. Ceea ce caută cel mai mult, mai ales în contextul economic dificil, este sentimentul că au făcut o afacere bună”, titrează WSJ. Totuşi, magazinele scot la vânzare şi produse cu reduceri reale, care le generează pierderi, însă ele au doar rolul de a aduce clienţii în magazine. În cea mai mare parte a timpului, vânzările sunt gândite pentru a fi profitabile, prin stabilirea unor preţuri iniţiale mult mai ridicate decât cele la care bunurile ar trebui să fie vândute. O altă practică implică creşterea preţurilor înaintea perioadei de discounturi. Într-o analiză pentru „Wall Street Journal“, firma Market Track a urmărit fluctuaţiile de preţ pentru 1.743 de produse în noiembrie 2012. Preţurile au urcat în medie cu 8%, în săptămânile dinaintea Zilei Recunoştinţei, pentru 366 dintre ele. Preţurile au fost apoi reduse de Black Friday.