Guvernul va înfiinţa o secţie pentru controlul cartelurilor care afectează concurenţa pe piaţă, va suplimenta ajutoarele de stat pentru investiţii care generează afaceri în activităţi adiacente şi va analiza varianta introducerii managementului privat în companiile din transport monitorizate cu FMI. Măsurile sunt indicate într-un plan de acţiuni al Guvernului, elaborat în urma recomandărilor transmise de Banca Mondială, în urma misiunii de evaluare a României din care au făcut parte şi experţii FMI şi ai Comisiei Europene. Documentul se concentrează în principal asupra problemelor din domeniul transportului şi relevă că, în cel mult şase luni, vor fi revizuite contractele de mandat ale companiilor monitorizate, pentru creşterea profitabilităţii, iar pe termen mediu şi lung va fi evaluată posibilitatea introducerea managementului privat în aceste companii. Atribuţiile adunării generale a acţionarilor din companiile aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor vor fi revizuite în următorul semestru, în sensul limitării problemelor pe care acestea trebuie să le avizeze imediat sau asupra cărora au drept de veto faţă de deciziile consiliilor de administraţie. Va fi redus numărul de membri în consiliile de administraţie din aceste companii, iar funcţia de director general (reprezentând conducerea executivă) va fi separată de cea de preşedinte al consiliului de administraţie (conducerea deliberativă), prin modificarea legislaţiei. Într-un interval mai mic de şase luni vor fi înfiinţate societăţi de transport feroviar de călători de scurt şi lung parcurs, pentru o flexilitate comercială mai mare, iar bugetarea multianuală în baza indicatorilor tehnico-economici va fi extinsă la toate companiile din subordinea Ministerului Transporturilor. Companiile feroviare vor iniţia, tot în cel mult şase luni, o evaluare independentă a filialelor pe care le deţin, pentru a decide dacă mai păstrează unităţile sau le privatizează. În următorul semestru vor fi elaborate criterii de performanţă şi impuse \"contracte pilot\" de reabilitare şi întreţinere periodică a drumurilor naţionale, pe baze de performanţă. În document se vorbeşte şi despre înfiinţarea \"în alt minister\" a unui organism de supraveghere în domeniul feroviar, inclusiv pentru soluţionarea litigiilor privind aplicarea drepturilor şi taxelor de acces la infrastructura feroviară. Consiliul Concurenţei se va implica în procedurile de achiziţie/licitaţie, pentru respectarea regulilor de concurenţă, iar în şase luni va fi înfiinţată o \"unitate de advocacy\" (asistenţă-n.r.) care să emită cel puţin 20 de recomandări pentru descurajarea practicilor anticoncurenţiale până în anul 2012. Va fi însă înfiinţată şi o \"unitate dedicată pentru carteluri\", care să iniţieze cel puţin 20 de inspecţii inopinate anual pentru a verifica posibile probleme de concurenţă pe piaţă.