Serialele de televiziune turceşti difuzate în lumea arabă, cu eroi strălucitori, eroine emancipate şi peisaje de vis, au creat un aflux fără precedent de turişti în Turcia. Patronul agenţiei de turism Baracuda Turizm, Cem Polatoglu, este uimit că, într-un singur an, agenţia sa, specializată pe piaţa arabă, şi-a dublat numărul de clienţi. Polatoglu este sigur că telenovelele turceşti difuzate în lumea arabă, cu eroi cu ochi albaştri şi zîmbet răvăşitor, au funcţionat de strategie de promovare a turismului. ”Înainte, turiştii arabi veneau să viziteze moscheele din Istanbul, mergeau la băile termale Bursa. Acum majoritatea turiştilor nu vor să meargă acolo, la cure de apă termală, toată lumea vrea să viziteze casele unde au fost filmate serialele sau să cineze în restaurantul văzut la televizor”, povesteşte Cem Polatoglu. Difuzarea în lumea arabă a serialului ”Nour”, care povesteşte peripeţiile unui tînăr cuplu de turci între tradiţie şi modernitate, a debutat în 2008, pe canalul saudit MBC, deschizînd calea unor numeroase alte producţii turceşti. Potrivit lui Polatoglu, cîteva zeci de agenţii din Istanbul, dintre cele cîteva sute care lucrează pe piaţa arabă, au introdus în circuitele lor călătorii la locurile unde au fost filmate aceste telenovele. Turiştii sînt gata să plătească 60 de lire turceşti (aproximativ 28 de euro) pentru a intra în vila care i-a găzduit pe Nour şi Mohannad, eroii serialului.
Statisticile constată ambiguitatea din turism: în timp ce numărul de intrări ale turiştilor în Turcia a scăzut cu 1% în primele şase luni ale 2009, cele ale turiştilor arabi au înregistrat o creştere de 21% (Emiratele Arabe Unite), respectiv 51% (Maroc). Turiştii din lumea arabă reprezintă 5% din afluenţa globală de aproximativ 500.000 de persoane înregistrată în primul semestru al anului. O scurtă croazieră pe un vapor care transportă turiştii arabi pe Bosfor este de asemenea relevantă. Pasagerii au un interes minor pentru palatele otomane, însă atunci cînd ghidul anunţă sosirea la vila unde a fost filmat ”Nour”, se declanşează automat blitzurile aparatelor foto şi o explozie de exclamaţii. ”Toţi iordanienii se uită la acest film, toată lumea. Cînd le-am spus cunoştinţelor că vin la Istanbul, mi-au spus să le transmit lui Nour şi Mohannad să vină în Iordania”, povesteşte un turist iordanian. ”Serialul este unul dintre motivele care m-au determinat să vin în Turcia. Familia m-a încurajat să vizitez această ţară, dar imaginile din serial sînt cele care m-au ajutat să-mi fac o idee despre Istanbul”, afirmă un turist palestinian. Potrivit preşedintelui agenţiei de voiaj Heysem, Ayman Maslamani, imaginile de fond utilizate în seriale sînt cele care dezvăluie farmecele Istanbulului şi atrag turiştii. ”Înainte, arabii nu ştiau mare lucru despre Turcia, îşi imaginau o ţară aridă, murdară şi neevoluată în comparaţie cu ţările arabe”, explică acesta.