Şefii inspectoratelor şcolare din ţară au criticat metodologiile ministeriale, pline de erori

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
La Constanţa

Şefii inspectoratelor şcolare din ţară au criticat metodologiile ministeriale, pline de erori

Social 17 Noiembrie 2006 / 00:00 687 accesări

Inspectoratul Şcolar Judeţean, Casa Corpului Didactic şi Fundaţia Academică „Alumni” a Colegiului Naţional „Mircea cel Bătrân” au organizat, sub egida Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEdC), un program de formare cu tema „Managementul examenului”. Pregătirea se înscrie în preocupările de eficientizare a activităţilor legate de organizarea şi derularea examenelor naţionale (testarea naţională la finalul clasei a VIII-a şi bacalaureat). La acest curs de formare participă inspectorii generali şi cei adjuncţi de la toate inspectoratele şcolare din ţară, Constanţa fiind primul judeţ în care se demarează programul. Pe parcursul a două zile, în cadrul programului, s-au abordat tematici ce cuprind elemente de legislaţie în domeniul examenelor, gestionarea documentelor de examen, managementul resurselor umane şi material financiare, tehnici de pregătire şi simulare a examenelor, responsabilităţi ce decurg din calitatea de evaluator şi modele europene de examene. Inspectorii şcolari au ridicat problema stabilirii tipului de examene pe care intenţionează MEdC să le organizeze şi abia apoi să se vorbească despre utilitatea acestui curs de formare. Ei au mai spus că trebuie gîndit un sistem şi o metodologie de examen general valabilă, care să nu ţină cont de anumite acte normative, pentru că, din experienţa de pînă acum, după ce apare o hotărîre de Guvern, în scurt timp vine şi “nehotărîrea”. Inspectorii şcolari cred că sistemul nu poate să meargă doar prin decizia asumată a unui om din structură, ci că este nevoie de colective care să elaboreze instrumente pentru învăţămînt, inclusiv manuale care, dacă sînt scrise de un singur om, tot practica a demonstrat-o, se ajunge nu la o soluţie, ci la o… alternativă. Un lucru esenţial în opinia dascălilor este că o creştere a calităţii actului de învăţămînt nu se poate obţine decît prin calitatea oamenilor care activează în domeniu. Cadrele didactice sînt preocupate şi de noţiunile juridice referitoare la “fraudă”, “fals”, şi alte încadrări legate de suspiciunile care apar în cadrul examenelor naţionale sau de altă natură. Decizia MEdC de a publica pe internet testele pentru examenele de vara viitoare a constituit o altă temă de discuţii, pentru că inspectorii s-au întrebat dacă se intenţionează obţinerea a cît mai multor note de 10. Ei au mai spus că trebuie plecat de la o analiză a procentului de promovabilitate şi stabilit dacă acesta este unul real. Şefii inspectoratelor din România au criticat şi faptul că sînt nevoiţi să facă management pe baza unor metodologii elaborate de minister care conţin grave erori, dovadă că sînt întocmite de oameni care nu se pricep şi care tratează cu formalism probleme vitale ale educaţiei. În ceea ce priveşte reforma învăţămîntului, inspectorii sînt de părere că aceasta trebuie să înceapă de la… centru, de unde vin deciziile care, nu de puţine ori, au fost catalogate ca fiind “nefericite”.



12