Leonardo Badea a fost votat marți pentru funcția de președinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), cu 39 voturi pentru, 21 împotrivă și o abținere. Marele perdant este vicepremierul Viorel Ștefan, care a primit un singur vot pentru funcția de șef al ASF și 60 abțineri. Cei nouă membri votați să conducă Autoritatea sunt: Leonardo Badea (președinte, pentru un al doilea mandat), Elena Doina Dascălu (prim-vicepreședinte), Marius Bota (vicepreședinte, piața de capital), Cristian Roșu (vicepreședinte, piața asigurărilor), Dan Armeanu (vicepreședinte, pensii private), Joszef Birtalan, Gabriel Grădinescu, Aura Socol și Ovidiu Wlassopol (membri neexecutivi). Reamintim că mai multe asociații de protecție a consumatorilor, între care Asociația pentru Apărarea Drepturilor și Intereselor Consumatorilor (APCONS), dar și organizații cu greutate din sectorul transporturilor, cum este federația FORT, au cerut ca la nivelul conducerii ASF să fie asigurată stabilitate, prin reînnoirea mandatului membrilor actuali ai Consiliului de conducere. Solicitările au venit și în contextul în care România va deține, pentru o perioadă de șase luni, începând cu 1 ianuarie 2019, președinția Consiliului Uniunii Europene, rol în care va fi responsabilă, printre altele, de negocierea și adoptarea legislației UE. Unele dintre legi privesc și domeniul financiar nebancar, supravegheat, în România, de către ASF. Dorința li s-a îndeplinit - hai să zicem - pe jumătate. Leonardo Badea rămâne președinte al ASF pentru încă un mandat, însă mulți dintre foștii membri (între care vicepreședinții Cornel Coca Constantinescu și Mircea Ursache) au ieșit din schemă. De notat că, printre provocările noului Consiliu al ASF se numără și revizuirea directivei privind polița de răspundere civilă auto (RCA), o temă cu impact major asupra echilibrului pieței asigurărilor. România, care a depășit recent o perioadă critică în asigurări, marcată de creșteri bruște ale tarifelor, va media problematica RCA la nivel european, odată cu preluarea președinției Consiliului UE. Și să nu uităm de nemulțumirile asiguraților români și de protestele la nivel național ale transportatorilor, care au determinat Guvernul să adopte măsuri extreme, de plafonare a tarifelor RCA pentru o perioadă limitată. Toate aceste lucruri au dus, în România, la promovarea unei legi noi, care asigură, în prezent, echilibrul într-o piață cu impact asupra a peste șase milioane de asigurați. ASF supraveghează piața de capital (care are o capitalizare de peste 38 miliarde euro), piața pensiilor private (zece miliarde euro) și piața asigurărilor (peste 2,1 miliarde euro).