Sentinţă în cazul tragediei portuare din 2006

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Sentinţă în cazul tragediei portuare din 2006

Eveniment 06 Octombrie 2010 / 00:00 833 accesări

• SENTINŢA • După mai bine de patru ani de la scufundarea împingătorului „Izvorul Mare 1” şi moartea a şase marinari, Judecătoria Constanţa l-a găsit vinovat de producerea catastrofei navale pe comandantul împingătorului, Traian Gâlcă, judecat pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi nerespectarea normelor de protecţia muncii. Judecătorii l-au condamnat, ieri, pe Gâlcă, la patru ani de închisoare cu executare şi au acordat familiilor victimelor despăgubiri morale cuprinse între 20.000 de lei şi 50.000 de lei şi daune materiale de la 2.000 de lei la 6.000 de lei, în funcţie de cuantumul solicitat de fiecare. Sentinţa nu este definitivă. Potrivit rechizitoriului, pe 7 iunie 2006, în dana nr. 63 a Portului Constanţa, aflată în exploatarea SC Chimpex SA, a acostat nava „K Nicholas”, sub pavilion Cambodgia, care urma să fie încărcată cu uree. Operaţiunea avea să fie realizată cu ajutorul unei macarale de cheu şi a uneia plutitoare, în acest sens solicitându-se macaraua plutitoare nr. 682, aparţinând „United Shipping”, care a fost adusă la locul manevrei cu ajutorul împingătorului „Izvorul Mare 1”. Pe data de 8 iunie 2006, după ce operaţiunea de încărcare a navei „K Nicholas” a fost realizată, în jurul orei 12.00, reprezentanţii „United Shipping” au solicitat din nou firmei „Canal Services” un împingător pentru scoaterea macaralei de la operare şi mutarea acesteia în dana 34 a Portului Constanţa. În zonă a fost trimis încă o dată împingătorul „Izvorul Mare 1”, care, în jurul orei 12.30, a început să transporte macaraua plutitoare pe şenalul navigabil.

MORŢI PE LOC. Procurorii spun că, vizibilitatea fiind redusă din cauza braţului macaralei plutitoare, comandantul împingătorului, Traian Gâlcă, i-a cerut şefului de echipaj, Ioan Matei, să facă de veghe pe macaraua plutitoare şi să-l ajute să manevreze nava prin intermediul unei staţii de emisie - recepţie. La un moment dat însă, Ioan Matei a fost eliberat din postul de observaţie de către Traian Gâlcă şi, la numai câteva minute după ce comandantul împingătorului a luat această decizie, în jurul orei 13.00, cârligul macaralei plutitoare a agăţat braţul macaralei podului încărcător – descărcător nr. 2 din dana 64, aparţinând firmei SC „Minmetal” SA. În urma impactului, podul s-a rupt şi s-a prăbuşit peste braţul macaralei plutitoare, ambele căzând apoi peste împingătorul „Izvorul Mare 1”, care s-a scufundat în doar câteva minute. În urma teribilului accident, Cornel Constantin, Eugen Sminticiuc, Gheorghe Ioniţă, Ştefan Niţă, care se aflau pe podul încărcător – descărcător nr. 2 şi Mircea Costea şi Marian Năstăsache, care se găseau pe împingătorul „Izvorul Mare 1” şi-au pierdut viaţa pe loc. Aurel Oţel şi Gheorghe Răducan au fost răniţi şi transportaţi la spital. Potrivit rechizitoriului întocmit în iunie 2007, comandantul Traian Gâlcă nu ar fi respectat planul manevrei pentru menţinerea navei pe traiectoria prestabilită şi la o distanţă de siguranţă de orice obstacol.



12