Şerbana Drăgoescu a dăruit Constanţei „Punctul”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Şerbana Drăgoescu a dăruit Constanţei „Punctul”

Cultură 19 Aprilie 2010 / 00:00 538 accesări

Un dar unic. Cei care vor păşi pragul Muzeului de Artă, la jumătatea acestei săptămâni, vor fi întâmpinaţi de o lucrare monumentală de tapiserie, de 11 metri lungime şi trei metri înălţime, „Punctul”. Lucrarea este semnată de Şerbana Drăgoescu, unul dintre cei mai importanţi artişti plastici contemporani care s-au dedicat artei tapiseriei şi a fost donată Muzeului de Artă, în urmă cu un an. Atunci, colecţiile instituţiei de cultură s-au mai îmbogăţit cu alte cinci lucrări semnate de tatăl artistei, Radu Drăgoescu, pe care publicul de artă constănţean l-a cunoscut prin intermediul expoziţiei „De la pictură la şah şi invers”, deschisă în primăvara lui 2009.

Cosmogonia, în notă divină. „‚Punctul’ face parte dintr-un ciclu al meu mai vechi, numit Cosmogonia, deoarece îmi imaginez că dintr-un punct porneşte totul. Mi-am dat seama că poate am fost influenţată inconştient de punctul lui Mihai Eminescu (n.r. „Dar deodat-un punct se mişcă... cel întâi şi singur. Iată-l/ Cum din chaos face mumă, iară el devine tatăl”, Scrisoarea I), dar conştient, nu”, a subliniat artistul decorator Şerbana Drăgoescu.

După cum specifica directorul Muzeului de Artă, criticul Doina Păuleanu, în lucrarea de mari dimensiuni există o încercare - şi o reuşită - de a aborda probleme simbolice. „Tapiseria Şerbanei Drăgoescu reuşeşte nu numai să decoreze, dar şi să pună probleme de ordin conceptual privind structura formelor din natură şi modul în care acestea au erupt în spaţiu, motiv pentru care ea se numeşte ’Punctul’”, a subliniat criticul de artă Doina Păuleanu. „Tapiseria ‚Punctul’ este realizată în cinci părţi, deoarece am citit că pământul are cinci cicluri de dezvoltare şi ultimul, al cincilea, cel în care ne aflăm, a început cu Iisus Hristos. Aripile din mijloc sunt un simbol al Dumnezeirii, iar în partea dreaptă, unde pare să fie un Christ răstignit, poate să fie şi umbra Dumnezeirii, pe verticală”, a specificat Şerbana Drăgoescu simbolistica „Punctului”.

Cea mai mare tapiserie, dăruită Constanţei. Lucrarea de dimensiuni impresionante, care se va releva vizitatorilor ce urcă spre etajul al II-lea al muzeului de artă modernă şi contemporană de la malul mării, a fost ţesută în tehnică „haute-lisse” de însăşi Şerbana Drăgoescu, timp de nouă ani. Totuşi, în acest răstimp, artista s-a dedicat şi altor proiecte culturale.

Iniţial, „Punctul” - cea mai mare lucrare de acest gen ţesută de Şerbana Drăgoescu până în prezent - a fost expus la Muzeul de Artă, într-una din cele două expoziţii vernisate la malul mării. Fiind profund legată de muzeul tomitan - unde, pe 26 martie 2009, a fost vernisată expoziţia retrospectivă dedicată tatălui său, Radu Drăgoescu - şi de Marea Neagră, artista a decis să doneze această creaţie reprezentivă Constanţei. Directorul Muzeului de Artă, Doina Păuleanu, a apreciat această donaţie ca fiind extrem de generoasă, pentru că asemenea lucrări se realizează greu, cu costuri foarte mari.

Un artist apreciat la nivel internaţional. De curând, artista a terminat o tapiserie formată din două părţi, numită „Vis”, prima reprezentând o pasăre stilizată, neagră pe fond alb, iar cea de-a doua parte - o pasăre identică, dar, de această dată, albă, pe fond negru.

Şerbana Drăgoescu este unul dintre cei mai apreciaţi artişti decoratori din România, talentul şi performanţa sa în arta tapiseriei fiind răsplătite cu premii importante: 1979 - Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România pentru artă decorativă, 2001 - Premiul pentru textile al Uniunii Artiştilor Plastici din România. Acestora li se alătură distincţii internaţionale, precum Diploma de onoare la Cvadrienala de Artă Decorativă de la Erfurt, Germania, dar şi performanţa de a participa la Bienala de la Laussanne, în 1977 şi Marele Premiu al „Saloanelor Moldovei”, la Chişinău (2001), pentru lucrarea „Ecce Homo”.



12