Sfârşit de an nefast pentru navigatori români

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Sfârşit de an nefast pentru navigatori români

Eveniment 05 Ianuarie 2012 / 00:00 1227 accesări

Ultimele săptămâni ale anului trecut s-au dovedit a fi nefaste pentru trei navigatori români, care şi-au găsit sfârşitul pe navele pe care erau îmbarcaţi. „Dacă înainte de aceste cazuri ne bucuram că numărul marinarilor români morţi a scăzut faţă de anul trecut, de la şapte cazuri ajungând la şase, ultima jumătate a lunii decembrie a schimbat complet statistica, în 2011 numărul navigatorilor români decedaţi la bordul navelor ajungând la nouă”, a declarat preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu. Şi mai trist este faptul că, din cauza contractelor dezavantajoase pe care cei trei le-au semnat la plecarea în voiaj, despăgubirile primite de familii sunt, în cazul cel mai fericit, foarte mici. În cazul unui bărbat de 47 de ani din Tulcea, îmbarcat ca fitter pe nava „AstroSirius”, familia ar fi trebuit să primească o despăgubire destul de mare, având în vedere că navigatorul a decedat ca urmare a unui accident de muncă. „În timpul unei operaţiuni la care lua parte, o tablă a căzut peste el şi l-a zdrobit. Potrivit contractului pe care l-a încheiat, familia va primi despăgubiri în valoare de 1.900 de euro. Este o sumă ridicol de mică pentru viaţa unui om”, a spus Mihălcioiu. Dacă în cazul tulceanului familia va primi, totuşi, o oarecare despăgubire, în celelalte două cazuri, rudele nu vor primi nimic.

NIMIC PENTRU CAUZELE NATURALE Armatorii au descoperit o nouă modalitate pentru a nu respecta clauzele din contract privind despăgubirile acordate familiilor în cazul morţii navigatorului: decesul din cauze naturale. „În cazul celorlalţi doi navigatori, medicii au conchis, în urma efectuării autopsiei, că decesul a fost din cauze naturale. Diagnosticul este corect, dar armatorii nu iau în calcul faptul că viaţa la bord nu este asemănătoare cu cea de pe uscat şi că, în alte condiţii, marinarul nu ar fi murit”, a mai spus liderul SLN. Un exemplu în acest sens este cel al şefului mecanic de 62 de ani, de pe nava European Voyage. Nava ajunsese, în decembrie, în Portul Constanţa. Bărbatului i s-a făcut rău după ce a lucrat o perioadă îndelungată în condiţii improprii (spaţiu îngust, poziţie nefirească a corpului timp de mai multe ore). A fost dus la spital, unde a decedat, din cauze naturale, potrivit raportului medico-legal. Prin urmare, navigatorul a refuzat să plătească despăgubiri familiei, deşi decesul a survenit ca urmare a muncii prestate la bordul navei. „Cam aceeaşi situaţie a fost şi în cazul celui de-al treilea deces, al unui navigator din Galaţi. Familiile au venit la noi să-i ajutăm să-şi obţină drepturile, dar, din păcate, noi nu putem face nimic în acest sens. Navigatorii trebuie să fie foarte atenţi ce clauze conţin contractele pe care le semnează, iar noi îi putem consilia în acest sens. Chiar şi fără să fie membrii noştri, dacă vin la noi, le putem oferi informaţii cu privire la navă, la contract. După ce pleacă în voiaj, putem interveni mai greu, mai ales dacă nu sunt membri de sindicat, pentru că nu avem nicio autoritate în faţa armatorului”, a mai spus Mihălcioiu.



12