Sinuciderea patronului Omnia Turism, George Negru, a declanșat cel mai mare scandal din turismul românesc din ultimii 25 de ani, mii de turiști din țara noastră rămânând cu buza umflată după ce-și achiziționaseră vacanțe peste hotare. Agenția cu sediul în București a vândut pachete turistice în valoare de aproximativ 7,5 milioane de euro pentru anul 2018 unui număr de 8.500 de clienți, iar pentru perioada 17 octombrie - 31 decembrie 2017 au mai fost încasați 433.000 de euro de la 202 turiști. "Din punctul de vedere al legalității și al moralității, această agenție de turism funcționa perfect, îndeplinea toate caracteristicile unei agenții de bună credință. Erau clienți care mergeau de 10 ani cu această agenție. Nu se mai poate face nimic, compania nu mai are acești bani. Fac apel către toate persoanele care au pachete achiziționate prin această agenție să nu se mai deplaseze chiar dacă au biletele de avion plătite, pentru că acele cazări nu sunt achitate. Cred că este cea mai mare pagubă realizată de o agenție de turism de după Revoluție încoace. Este un lucru grav", a explicat ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre. Conform acestuia, reprezentanții ministerului au început un control la agenție pe 6 septembrie, iar proprietarul agenției a fost invitat să se prezinte personal, două zile mai târziu, la sediul ministerului, cu o serie de documente. Nu s-a întâmplat acest lucru, motiv pentru care un alt control s-a efectuat la sediul agenției pe 5 octombrie, când s-a aplicat și o sancțiune de 2.000 de lei și s-a lansat o nouă invitație proprietarului pentru 17 octombrie. Consecințele neprezentării ar fi constat într-o nouă amendă și ridicarea licenței, în termenul prevăzut de lege.
Lipsa de implicare a reprezentanților statului a făcut ca agenția să cheltuie toți banii, fără să fie verificată în ultima perioadă de ANAF. Intrată pe piață încă din 1991, Omnia Turism mai are în conturi doar 30.000 de euro, iar polița de despăgubire acoperă doar suma de 50.000 de dolari. Situația este cu atât mai gravă cu cât un număr de 244 de turiști sunt plecați în străinătate prin Omnia Turism, iar o parte dintre ei au fost nevoiți să își plătească singuri cazarea.
SE CAUTĂ SOLUȚII!
Nu este prima oară când turiștii români se confruntă cu o astfel de problemă și ministrul constănțean a anunțat că a emis un Ordin pentru aprobarea modelului, conţinutului şi procedurii de transmitere a formularului "Declaraţie privind activitatea desfăşurată de către agenţiile de turism", document publicat pe site-ul instituțional, respectând legislația în vigoare privind transparența decizională în administrația publică. Potrivit acestui Ordin, agențiile de turism vor declara o serie de informații specifice referitoare la activitățile desfășurate o dată la trei luni. În plus, Guvernul României a adoptat o Ordonanță în luna august privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, care cuprinde o serie de măsuri în domeniul turismului menite să contribuie, pe de o parte, la protecția turiștilor, iar pe de altă parte, la întărirea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice. Această Ordonanță se află în dezbatere în Parlamentul României și va intra în vigoare după publicarea în „Monitorul Oficial“. Ca urmare a cazului Omnia Turism va fi emis și un amendament conform căruia agențiile de turism vor putea vinde pachete turistice pe o perioadă de maximum 12 luni, iar pe circuit există un Ordin Comun cu Autoritatea de Supraveghere Financiară în vederea stabilirii instrumentelor de garantare a pachetelor de servicii turistice la vânzare, asigurându-se inclusiv repatrierea turiștilor. Prin vocea președintelui Alin Burcea, Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a cerut urgentarea adoptării acestor măsuri. "De ani de zile, ANAT solicită insistent apariția unui mecanism eficient de garantare și a avansat autorităților propuneri în acest sens. Cerem, din nou, ca legislația să fie actualizată cât mai curând", a anunțat acesta.
Turiștii care nu mai pleacă în vacanțele plătite deja sunt îndrumați să depună dosarul de despăgubire la societatea de asigurări cu care avea contract agenția, și anume Omniasig. Dosarul trebuie să conțină corespondența purtată cu agenția din care reiese că nu se efectuează vacanța, contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, copii ale documentelor de plată a vacanței.