Proiectul „O școală mai verde - o comunitate sănătoasă“ - finanțat de Fundația pentru Parteneriat și MOL România, a ajuns la final, odată cu amenajarea grădinilor verticale, Triatlonul de mediu și Cafenelele Publice de Mediu, în care elevii au găsit soluții creative la problemele de mediu existente. Dar de ce este atât de importantă amenajarea unei grădini verticale într-un spațiu de învățare și cum ajută aceste grădini verticale elevii de la Școala „Mihail Koiciu“ Constanța?
În cadrul proiectului „O școală mai verde - o comunitate sănătoasă“, peste 100 de elevi și cadre didactice, alături de echipa ONG Mare Nostrum au amenajat grădini verticale, au curățat spațiile din jurul școlii și au montat bănci în aer liber, pentru ca elevii să beneficieze de spații de recreere și de posibilitate de a participa la cursuri în aer liber.
Pentru amenajarea spațiului nefuncțional din jurul școlii au fost achiziționate peste 100 de specii diferite de flori, 10 arbuști tuia, 20 de cauciucuri, 2 măsuțe și bănci pentru activități în aer liber și 6 coșuri de gunoi confecționate din lemn. Mai mult, elevii au strâns 50 de PET-uri, din care au realizat ghivece pentru amenajarea grădinii verticale.
Legat de importanța implicării elevilor în aceste activități, Andreea Ionașcu, coordonator Departament Educație Durabilă și psiholog, spune: „O atitudine pozitivă și interesul față de mediu sunt generate de experiențele personale ale oamenilor, nu de ceea ce citesc sau află de la alții. De aceea am ales să implicăm elevii în mod direct în amenajarea spațiului verde. Plantarea unei semințe sau udarea unei plante poate avea un efect psihologic mult mai profund decât cea mai bine structurată informație, citită într-o carte. Una dintre cele 5 forțe principale, implicate în transformarea unui om într-un iubitor de natură și militant pentru rezolvarea problemelor de mediu, o reprezintă experiențele emoționale pozitive din copilărie, legate de natură“.
Mai mult decât atât, Andreea Ionașcu a completat: „Apelând la activități care declanșează emoții în copii, activități legate de natură, încercăm să dezvoltăm și să fixăm niște comportamente pe termen lung. Prezența unui mic spațiu verde și a elementelor vii, le pot aminti elevilor de legătura cu natura, pe lângă faptul că reprezintă o sursă de oxigen, care ajută la relaxare și stimulează procesele cognitive pe termen lung“.
Pentru ca rezultatele proiectului să fie durabile, echipa ONG Mare Nostrum, împreună cu reprezentanții școlii Mihail Koiciu au stabilit un set de reguli, care să fie puse în aplicare atât de elevi, cât și de cadrele didactice: „Proiectul este unul demonstrativ, am putea spune. Pentru a fi durabil, trebuie ca elevii și profesorii să se implice, în continuare, și să mențină funcționale atât grădinile verticale, cât și spațiile amenajate pentru ei. De aceea, am stabilit de comun acord să existe un program stabilit, prin care fiecare elev din școală să aibă grijă, prin rotație, de spațiile pe care le-am creat împreună, chiar și în vacanță”, a concluzionat Mihaela Cândea Mirea.