Siguranţa feroviară, disponibilizată!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Siguranţa feroviară, disponibilizată!

Eveniment 22 Septembrie 2009 / 00:00 755 accesări

Sute de oameni au văzut moartea cu ochii după ce trenul în care se aflau a deraiat. Accidentul a avut loc în noaptea de duminică spre luni, în jurul orei 02.30, în dreptul localităţii doljene Cîrcea, unde au deraiat locomotiva şi opt din cele nouă vagoane ale trenului accelerat care circula pe ruta Timişoara - Bucureşti. Cei aproximativ 350 de pasageri care se aflau în garnitură au fost evacuaţi din tren cu ajutorul jandarmilor, vagoanele fiind răsturnate pe o parte, iar multe dintre ele fiind aruncate la cîţiva metri distanţă de calea ferată. Prezent la locul accidentului, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat că primele date arată că accidentul feroviar de la Cîrcea a fost cauzat de „un act intenţionat”, după ce una sau mai multe persoane au desfăcut o piesă care face legătura între şine. „A fost desfăcută o eclisă care prinde două porţiuni de şine, de cineva care ştie cum trebuie desfăcut ca un tren să nu poată trece fără a avea accident. A făcut astfel încît să iasă roata. Acolo a fost uns cu ulei şi s-a lucrat cu scule\", a spus Berceanu, lăsînd să se înţeleagă că vinovat ar putea fi cineva din cadrul CFR. Oamenii legii cercetează acest caz. „Avem trei ipoteze de lucru în acest moment: o acţiune intenţionată, neglijenţă la reparaţiile care s-au făcut în zonă şi o defecţiune la materialul rulant, adică locomotiva cu vagoanele”, a spus procurorul care se ocupă de anchetă. Liderii sindicaliştilor CFR consideră însă că acuzaţia adusă de ministrul Berceanu este o tentativă de muşamalizare a cauzei reale a accidentului, anume o defecţiune tehnică. „Dacă s-ar dovedi că accidentul s-a produs din cauze tehnice, atunci ar trebui să cadă multe capete şi să se ia măsuri în consecinţă, pentru că altfel există riscul ca astfel de incidente să se repete”, a declarat liderul Federaţiei de Mişcare Comercial, Gheorghe Popa.

Siguranţa călătorilor cu trenul nu este prioritară

La 12 ore de la producerea accidentului feroviar din dreptul localităţii Cîrcea, luni după-amiază, şase din cele 36 de vagoane ale unui tren încărcat cu produse petroliere au deraiat, între localităţile Boju şi Valea Florilor, în judeţul Cluj, ambele fire de cale ferată fiind blocate preţ de cîteva ore. Şi în acest caz a fost demarată o anchetă. În ciuda concluziilor trase de ministrul Berceanu, starea infrastructurii CFR pare să dea dreptate sindicaliştilor. „Instalaţiile care compun infrastructura CFR au termenul de reparaţii capitale depăşit de cel puţin două ori. Macazele, semnalele luminoase electrice, barierele electrice, podurile, podeţele, toate ar fi trebuit să intre în reparaţii capitale de două ori pînă în prezent”, a declarat liderul Uniunii Sindicale Feroviarul Constanţa, Vasile Anghel. Nici termenele pentru reparaţiile la liniile de cale ferată nu au fost respectate. Singurul motiv pentru care infrastructura feroviară mai poate fi folosită, chiar dacă nu la parametrii optimi, îl constituie lucrările de întreţinere făcute de angajaţii CFR. „Ministrul Berceanu a declarat de mai multe ori că pentru el prioritar este transportul rutier şi nu cel feroviar, motiv pentru care, pentru infrastructura feroviară nu au mai fost alocate fonduri. De cîţiva ani, pe anumite tronsoane se circulă cu limitare de viteză pentru că starea şinelor nu permite transportul la viteze normale. Din fericire, munca salariaţilor CFR a făcut ca infrastructura să nu cedeze de tot”, a explicat Vasile Anghel. Şi restructurările care au avut loc de-a lungul anilor în cadrul CFR şi-au spus cuvîntul. Dacă în 1992, la nivelul judeţului Constanţa erau angajaţi 110.000 ceferişti care se ocupau de întreţinerea infrastructurii şi nu numai, în prezent, numărul acestora a ajuns la 40.000, Regionala Constanţa funcţionînd în regim de avarie. În plus, pe lîngă faptul că o parte a angajaţilor a fost disponibilizată sau a ieşit la pensie, restructurările posturilor au făcut ca, în locul celor plecaţi să nu mai poată fi angajaţi alţi salariaţi. Toate aceste lucruri se pare că nu înseamnă, însă, nimic pentru ministrul Transporturilor, care a decis să mai reducă din numărul salariaţilor CFR. În astfel de condiţii, mersul cu trenul pare că devine de-a dreptul periculos, înainte de a se porni la drum fiind indicată încheierea asigurării de viaţă. Siguranţa circulaţiei feroviare, pusă în pericol de lipsa finanţării, este, de asemenea, un „act intenţionat” pe care ministrul Radu Berceanu ar trebui să-l ia în considerare.



12