De la cel mai folosit mijloc de transport din România, trenul a ajuns, în mai puţin de 20 de ani, doar un simplu outsider în lupta cu microbuzele şi autocarele. Cu toate că statul a continuat să investească cel puţin un miliard de euro anual în Compania CFR Călători, iar românii au tot plătit tarife uriaşe la condiţii de transport mai ceva ca în Africa, drumurile cu trenul au devenit un adevărat coşmar. Nici măcar proiectele de reabilitarea a 2.000 de km de cale ferată, inclusiv pe cele trei coridoare pan-europene care traversează ţara, unde trenurile ar fi trebuit să ajungă la viteze SF de 200 de km/h, nu s-au desfăşurat în conformitate cu termenele asumate de ţara noastră. În tot acest timp, Compania CFR Infrastructură, ruda mai săracă a celorlalte două societăţi desprinse din CFR-ul de stat atît de bine cunoscut înainte de 1989, a fost tăiată de pe lista subvenţiilor de toţi demnitarii care s-au perindat la conducerea Ministerului Transporturilor. Pe lîngă faptul că dezastrele naturale au pus la pămînt o infrastructură şi aşa depăşită tehnic, cu 60% din poduri care stau să cadă sau 3.971 de kilometri din cei peste 11.000 din întreaga reţea fără sisteme de electricitate, compania feroviară nu mai primeşte nici măcar bugetul din partea statului. Directorul Regionalei CFR Călători Constanţa, Dorin Maier, susţine că deşi bugetul companiei pe 2008 ar fi trebuit aprobat de la sfîrşitul anului trecut, administraţia nu a primit niciun ban din partea statului. „Acest buget care ne permite pînă la urmă să realizăm investiţiile anuale în menţinerea infrastructurii feroviare la parametri optimi, a fost pierdut prin hăţişurile ministeriale din Bucureşti. Ştim că bugetul pe 2008 a fost stabilit de Ministerul Transporturilor, dar nu a fost aprobat la nivelul Ministerului Economiei şi Finanţelor. Este o problemă pentru că au trecut opt luni de cînd aştepăm planul de investiţii, însă tot ce am primit de la Bucureşti este acceptul autorităţilor de a aloca pentru lucrările de infrastructură doar 8,33% din valoarea cheltuielilor pe 2007”, a declarat directorul Regionalei CFR Constanţa.
“Compania funcţionează în virtuatea inerţiei”
Pe de altă parte, liderul Uniunii Sindicale “Feroviarul” Constanţa, Vasile Anghel, susţine că întîrzierea aprobării bugetului la Ministerul Finanţelor se va repercuta asupra activităţii tuturor regionalelor din ţară. Liderul sindical este mult mai tranşant şi spune că dezinteresul statului faţă de soarta companiei nu face altceva decît să pună în pericol siguranţa feroviară. “Această companie funcţionează mai mult în virtutea inerţiei, decît în baza unui interes economic major pentru statul român. Nu este normal ca salariaţii să vină cu scule de acasă pentru a întreţine liniile feroviare. Este posibil ca actualul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, supărat că a pierdut Primăria Capitalei, să aştepte alegerile parlamentare pentru a-şi recăpăta dorinţa de a mai cînta la chitară. Iar dacă vin alegerile, atunci chiar putem să ne luăm adio de la orice investiţii în acest an”, a afirmat Vasile Anghel.