Nici nu s-a conturat prea bine bugetul pe 2009, că ceferiştii ameninţă deja cu grevele. Un scenariu clasic, am putea spune pentru mişcarea sindicală românească, însă dacă în anii trecuţi lucrătorii feroviari aveau de partea lor toate pîrghiile pentru a pune presiune pe Executiv, acum lucrurile stau total diferit. Deşi preşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial şi cel al Mecanicilor de Locomotivă, Gheorghe Popa, respectiv Iulian Măntescu, au declarat că în cazul în care autorităţile nu vor uniformiza salariul minim la 570 de lei în acest sector şi nu vor renunţa la îngheţarea remuneraţiilor, vor declanşa conflictul de muncă, alţi lideri sindicali sînt sceptici faţă de o asemenea posibilitate. Avînd în vedere că reprezentanţii Ministerului Transporturilor (MT) au prezentat sindicatelor varianta creşterii salariilor în schimbul concedierii a 5.200 de lucrători feroviari, preşedintele Uniunii Sindicale “Feroviarul” Constanţa, Vasile Anghel, nu crede în ideea de grevă. “Nu cred că se va ajunge la redeschiderea confictului de muncă, ci la un nou compromis. Este greu de crezut că cineva va accepta concedierile masive, aşa că cea mai plauzibilă variantă este cea a majorării salariilor la 570 de lei la Infrastructură şi Călători pentru a ajunge la nivelul salariaţilor din CFR Marfă. Cu alte cuvinte, dacă va fi grevă în sistemul feroviar, sigur vor fi şi concedieri. Noi negociem deja cu MT, actul adiţional la Contractul Colectiv de Muncă expiră pe 31 ianuarie, aşa că se va cere o prelungire a acestui act pînă în aprilie”, a declarat Anghel. Liderul sindical constănţean susţine că sindicatele feroviare au avut posibilitatea de a obţine aceste drepturi încă din timpul protestelor de anul trecut, dar ceferiştii s-au mulţumit cu prea puţin. “Şi în martie 2008 am fost nemulţumit de faptul că administraţiile feroviare au acceptat creşterile salariale mai tîrziu decît ar fi trebuit, dar şi de sumele obţinute. A fost un compromis care a convenit cel mai mult Executivului de atunci, mai ales că angajaţii CFR Marfă au obţinut un salariu minim de 570 de lei, în vreme ce la Călători şi Infrastructură s-a aplicat un cuantum de doar 540 de lei. Avînd în vedere că salariul minim pe economie este deja 600 de lei, ar fi trebuit ca acesta să se aplice şi în sistemul feroviar”, a mai declarat Anghel. Ieri, la scurt timp după prima rundă de discuţii cu subsecretarul de stat în MT, Constantin Axinia, liderul Federaţiei Mişcare-Comercial, Gheorghe Popa, a declarat că sindicatele vor declanşa conflicte de muncă dacă nu sînt încheiate contracte adiţionale la Contractele Colective de Muncă. “În cazul în care MT nu va accepta semnarea unor acte adiţionale la Contractele Colective de Muncă pentru societăţile CFR SA şi CFR Călători, care expiră mîine (astăzi - n.r.), şi uniformizarea salariilor cu societatea CFR Marfă pînă la 570 lei salariu minim, atunci sîntem în situaţia de a declanşa un conflict de muncă începînd de luni”, a declarat Popa. Pe de altă parte, Iulian Măntescu a anunţat că nu este de acord cu îngheţarea salariilor şi disponibilizarea personalului, atît timp cît nu există un plan cert de restructurare. “Dacă negocierile nu vor fi finalizate şi nu va fi asigurat un salariu minim de 600 lei, atunci sîntem în situaţia de a ne consulta la nivelul Consiliilor Naţionale pentru a declanşa conflict de muncă”, a afirmat preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.