Sindicaliştii portuari îşi cer drepturile

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Propuneri pentru modificarea legislaţiei

Sindicaliştii portuari îşi cer drepturile

Social 03 August 2013 / 00:00 632 accesări

Condiţiile speciale pentru lucrătorii portuari şi timpul de lucru al marinarilor la bordul navelor sunt priorităţile imediate ale Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP). Noul preşedinte al FNSP, Marius Burlacu, numit în aprilie 2013, a declarat că eliminarea grupei speciale de muncă pentru lucrătorii portuari intră în contradicţie cu proastele condiţii de lucru din Portul Constanţa. „Se încearcă eliminarea acestor condiţii speciale pentru docherii mecanizatori şi docherii-conducători de utilaje portuare. Prin HG 1.284 din 2011 se cere o reevaluare a factorilor de risc, în timp ce utilajele din Port sunt mai învechite ca în urmă cu şase ani. Astfel, se solicită un cumul de condiţii pentru a se da în continuare această facilitate, clauze care fac imposibilă acordarea ei”, a spus Burlacu. El a precizat că, în urma întâlnirii pe care a avut-o cu reprezentanţii Ministerului Muncii, efectele acestui act normativ au fost prelungite până la depunerea expertizelor. „În perioada următoare, vom avea o nouă întâlnire cu reprezentanţii Ministerului Muncii pentru a găsi soluţii în acest sens. De altfel, FNSP a făcut o serie de amendamente cu scopul de a duce lucrurile pe un făgaş obiectiv”, a spus liderul sindical. Dacă se va ţine seama de această reevaluare, docherii vor ieşi la pensie la 65 de ani.

SUPRASOLICITAREA DUCE LA TRAGEDII O altă prioritate a preşedintelui FNSP se referă la timpul de muncă pe navele tehnice portuare. „Există o practică de două săptămâni de muncă efectivă, iar două săptămâni sunt libere. Marinarii sunt ţinuţi obligatoriu la bordul navelor portuare două săptămâni, fără să aibă un suport legal. Codul Muncii prevede în mod imperativ faptul că, după 12 ore de muncă, angajatul trebuie să aibă 24 de ore libere pentru refacerea capacităţii de muncă. Din cauza unor interpretări tendenţioase ale legii, angajatorii se folosesc de faptul că îi dau liber la bord salariatului, „liber“ care, în fapt, înseamnă ţinerea la muncă a salariatului, cu responsabilitate la bordul navei”, a declarat Burlacu. Potrivit liderului sindical, din cauza suprasolicitării fizice şi nervoase a acestor categorii profesionale s-au întâmplat multe accidente. Ultimul accident a avut loc în luna mai, soldat cu dispariţia unui marinar. „Tragedia s-a produs, cu siguranţă, din cauza suprasolicitării. Marinarul avea 16 de ore de muncă fără întrerupere şi zece manevre efectuate cu nava. El nu mai putea să reacţioneze la fel ca atunci când ar fi fost odihnit”, a mai arătat preşedintele FNSP. Tragedia marinarului dispărut i-a determinat pe reprezentanţii FNSP să solicite Ministerului Muncii convocarea unei comisii de dialog social la Ministerul Transporturilor. „Solicităm să facă parte din această comisie, pe lângă reprezentanţii Ministerelor Muncii şi Transporturilor, şi cei ai Autorităţii Navale Române, ai Inspectoratului General de Muncă şi ai Consiliului Concurenţei. Cerem găsirea unor soluţii care să conducă la respectarea normei din Codul Muncii”, a spus Burlacu. Pe lângă aceste priorităţi, FNSP îşi propune şi demararea negocierilor contractului colectiv de muncă la nivelul sectorial.



12