Societăţile comerciale cu o cifră de afaceri de pînă la 50.000 de euro vor trebui să-şi angajeze un expert contabil sau o firmă de contabilitate pentru întocmirea situaţiilor financiare, potrivit modificărilor legii contabilităţii. Pînă în prezent, administratorii firmelor cu o cifră de afaceri de cel mult 50.000 de euro puteau să întocmească situaţiile financiare pe răspunderea lor. Potrivit modificărilor din legea contabilităţii prevederea a fost eliminată, iar cei care îşi pun semnătura pe aceste documente va trebui să aibă studii superioare economice. Situaţiile financiare vor fi depuse anual, conform noilor reglementări, în cel mult şase luni de la încheierea anului fiscal, pînă la 30 iunie. Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a elaborat proiectul de modificare a legii contabilităţii care, însă, nu va intra în vigoare în acest an. Modificările vizează o delimitare mai clară a răspunderii în privinţa activităţii de contabilitate în cadrul unei firme. Astfel, directorul economic va avea responsabilitatea aplicării reglementărilor contabile, în timp ce administratorul se va ocupa de organizarea activităţii de contabilitate.
Situaţiile financiare se vor depune în continuare la MFP pentru următorii doi ani, deşi a existat o propunere potrivit căreia Registrul Comeţului urma să preia această atribuţie. Surse din MFP spun că Registrul Comerţului nu are capacitatea de a verifica datele şi nicio reţea în teritoriu care să prelucreze aceste date, motiv pentru care termenul a fost decalat cu doi ani. De asemenea, în următorii doi ani, nu se va accepta nici modificarea duratei anului fiscal faţă de cel calendaristic, după cum au propus unele firme care au societatea mamă în afara României. Alături de Finanţe, vor mai avea atribuţii în domeniul reglementărilor contabile atît BNR, care se ocupă de societăţile nonbancare, cît şi Comisia de supraveghere a pensiilor private. Finanţele au în pregătire modificări referitoare la reglementarea profesiei contabile. Persoanele care vor fi interesate de profesia de expert contabil vor da examene pentru atestare, iar criteriile vor fi: vechime de cel puţin trei ani şi studii superioare economice, dar nu exclusiv de contabilitate. Contabilii vor avea, ca şi consultanţii fiscali, auditorii sau juriştii, un organism al lor, Consiliul de Contabilitate, care, în prezent, este în cadrul ministerului, dar care urmează să devină entitate independentă.