Slujba Aghesmei Mari

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Slujba Aghesmei Mari

Religie 05 Ianuarie 2017 / 11:14 1945 accesări

Imagini de la Arhiepiscopia Tomisului

Imagini de la Arhiepiscopia Tomisului

Imagini de la Arhiepiscopia Tomisului

Imagini de la Arhiepiscopia Tomisului

Imagini de la Arhiepiscopia Tomisului

Imagini de la Arhiepiscopia Tomisului

Imagini de la Arhiepiscopia Tomisului

Imagini de la Arhiepiscopia Tomisului

Inițial slujba Aghesmei Mari se făcea în Ierusalim, unde se păstra amintirea Botezului Mântuitorului. De aici s-a răspândit în Antiohia, Constantinopol și Asia Mică. Vorbind despre importanța Bobotezei, Sf. Simeon al Tesalonicului apreciază că, în această zi, nu se face doar reînnoirea Botezului Domnului, ci și a Harului primit de fiecare dintre noi la Botez.

Slujba Aghesmei Mari este mai dezvoltată şi mai solemnă decât la Agheasma mică, iar cântările şi rugăciunile din cursul ei pomenesc şi proslăvesc îndeosebi Botezul Domnului în apele Iordanului.

Elementul central este o mare şi frumoasă rugăciune de sfinţire a apei, adresată Sfintei Treimi („Treime mai presus de fire...”), alcătuire a Patriarhului Sofronie al Ierusalimului, pe la anii 634-638. Rugăciunea conţine o dublă invocare întreită a Duhului Sfânt (de 2 ori câte 3), pentru a se sfinţi apa.

În acest fel preînchipuim coborârea în Iordan a celor două firi ale Mântuitorului (Dumnezeu și Om) precum şi arătarea Sfintei Treimi la apa Iordanului.

La finalul slujbei preotul slujitor afundă de trei ori crucea şi busuiocul în apă cântând troparul praznicului: „În Iordan botezându-te Tu Doamne ...” potrivit Arhiepiscopiei Tomisului.



12