Cu o valoare adăugată a sectorului IT la produsul intern brut (PIB) de circa 4 miliarde de euro și cu mai mult de 100.000 de specialiști care lucrează în acest domeniu, România țintește să ajungă pe podiumul european al clasamentului în cel mai nou trend în materie de dezvoltare urbană - conceptul Smart City. Cât va dura până când sintagma 'Oraș inteligent' va deveni un mod de viață pentru fiecare dintre noi, în contextul unei Uniuni Europene care își propune să cheltuie 415 miliarde de euro pe an pentru implementarea unei Piețe Unice Digitale, rămâne de văzut. În România, primii pași încep să se facă, timid și, spun autoritățile, sigur...
CE ÎNSEAMNĂ ''SMART CITY''?
Conceptul ''Smart City'' este unul extrem de complex și aduce laolaltă o serie de verigi ce trebuie adaptate și strâns legate între ele: infrastructuri de bază, cum ar fi cele utilități publice (canalizări, apă, gaze naturale, energie, electrică, transport) peste care sunt dezvoltate infrastructuri de comunicații electronice moderne. De aici, ar trebui să se nască, practic, o comunitate inteligentă, dotată cu atribute, precum: clădiri inteligente, mobilitate inteligentă, infrastructură inteligentă, tehnologie inteligentă, energie inteligentă, conducere inteligentă și, nu în ultimul rând, educație inteligentă. Interacțiunea facilă dintre autorități și cetățeni reprezintă cheia acestui ecosistem tehnologic și astfel beneficiile pot aduce plus valoare în societate.
Un alt exemplu elocvent de dezvoltare prin conceptul ''Smart City'' este legat de plata facilă a taxelor și impozitelor. În România, acest segment a cunoscut o oarecare dezvoltare, prin apariția platformei Ghișeul.ro, precum și alte facilități de Internet Banking oferite de către instituțiile bancare. Cu toate acestea, românii rămân încă reticenți în a achita facturi în online sau a plăți cumpărăturile la magazin cu cardul. Aici intervine, fără doar și poate, partea educativă unde autoritățile, alături de ceilalți actori din industrie, au un rol decisiv în a informa consumatorul în legătură cu beneficiile pe care le pot dobândi atunci când realizează operațiuni simple, directe și fără pierdere de timp.
Conceptul ''Smart City'' poate reda, de asemenea, capacitatea de dezvoltare urbanistică, în care principalele elemente vizează descongestionarea traficului în aglomerările urbane, prin monitorizare inteligentă a traficului și locuri de parcare amplasate inteligent. Momentan, în București, aglomerația din trafic în arhicunoscutul interval orar 8:00 — 9:00 este de notorietate, iar prezența agenților de circulație în intersecții mai mult încurcă decât descurcă lucrurile.
DEZVOLTAREA ''ORAȘULUI INTELIGENT'' VS CAPACITATEA INDUSTRIEI IT&C
Pentru a avea o privire de ansamblu a ceea ce înseamnă în prezent conceptul ''Smart City'', întrebarea care se pune ar fi: pe ce ne bazăm și unde se află România din punct de vedere al dezvoltării în domeniul IT&C?
Toată Europa, dar și restul lumii, cunoaște faptul că țara noastră este în topul primelor trei state în care viteza la Internet este la un nivel foarte ridicat. De asemenea, costurile utilizării serviciilor de internet sunt infinit mai mici în România decât în alte țări, atunci când vorbim despre raport ''calitate — preț''. În plus, numărul celor care dețin un abonament de telefonie mobilă sau o cartelă prepay a depășit lejer numărul populației. Și cu toate acestea, lucrurile în materie de dezvoltare ''Smart'' la nivel național încă rămân în stadii incipiente.