Comisia pentru Transporturi din Parlamentul European ar putea propune un proiect de modificare a legislaţiei comunitare în domeniul transporturilor rutiere, care ar permite statelor membre să aplice taxe de congestionare a traficului tuturor categoriilor de vehicule. Iniţial, membrii comisiei au discutat, miercuri, ideea taxării suplimentare a camioanelor şi autovehiculelor utilitare, pentru poluare, poluare fonică şi congestionarea traficului. În prezent, aşa numita „Directivă a Eurovinietei” permite taxarea, de către statele membre, a participanţilor la trafic, strict pentru acoperirea costurilor de infrastructură, orice plată legată de protecţia mediului fiind exclusă în mod explicit. Directiva urmează să fie revizuită pentru a permite guvernelor să aplice taxe suplimentare pentru alţi “factori externi”, respectiv poluare, poluare fonică sau congestionarea traficului. Parlamentarii de centru-dreapta din comisia pentru transporturi s-au opus taxării emisiilor de carbon şi au argumentat, totodată, că taxarea exclusivă a camioanelor pentru congestionare ar fi incorectă, din moment ce toţi participanţii la trafic contribuie la congestionare. În urma negocierilor de miercuri, comisia a ajuns la un compromis care ar putea acorda statelor membre posibilitatea de a aplica o taxă de trafic pentru toate autovehiculele, similară cu cea existentă în prezent pentru centrul Londrei. În plus, reglementările existente din Directiva Eurovinietei se aplică exclusiv autovehiculelor cu o greutate de peste 12 tone care circulă pe drumurile internaţionale care leagă statele membre. Potrivit proiectului de modificare a legislaţiei, taxele se vor aplica tuturor drumurilor “care suportă un volum semnificativ de transporturi internaţionale de mărfuri” şi, începînd din 2012, oricărui autovehicul cu o greutate de peste 3,5 tone. Organizaţia europeană non-guvernamentală Transport and Environment a criticat această iniţiativă, considerînd că taxa de trafic ar trebui aplicată, cel puţin în primă fază, numai camioanelor. Potrivit studiilor organizaţiei, camioanele sînt responsabile pentru 20% din congestionarea traficului la nivelul celor 27 de state membre, situaţie care generează costuri anuale de 24 miliarde euro pentru economia blocului comunitar. Mai multe organizaţii care reprezintă întreprinderi mici şi mijlocii din UE au arătat, de asemenea, că impactul unei astfel de taxe asupra activităţii economice s-ar traduce prin costuri mult mai mari în toate sectoarele economice şi industriale. Potrivit calculelor comisiei pentru transporturi a PE, schimbările discutate miercuri ar genera creşterea costurilor suplimentare suportate de participanţii la trafic cu aproximativ 3%.