Şoferii, despăgubiţi de propriii asigurători RCA

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Daune plătite mai repede

Şoferii, despăgubiţi de propriii asigurători RCA

Eveniment 04 Octombrie 2012 / 00:00 1162 accesări

DAUNE PLĂTITE MAI REPEDE Şoferii prejudiciaţi în accidente rutiere survenite din vina altor conducători auto vor fi despăgubiţi de propriii asigurători RCA, nu de societăţile care au emis poliţele vinovaţilor, a declarat ieri preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), Cornel Constantinescu. Noua regulă va intra în vigoare până la finele anului sau cel târziu în ianuarie 2013, în funcţie de rezultatul discuţiilor cu firmele şi brokerii din piaţa de profil. „În prezent, instrumentarea şi plata unui dosar de daună RCA este 90 zile. După ce introducem noul sistem, plata daunelor se va face în maximum două luni. Firmele îşi vor recupera banii printr-un sistem de compensare, care va avea ca reper dauna medie pe segmentul RCA din anul precedent”, spune Constantinescu. În primul semestru al anului, prima medie RCA a scăzut cu 7,5%, la 444 lei, în vreme ce dauna medie plătită a urcat cu 6,5%, la 5.642 lei, potrivit datelor CSA. La finele lui 2011, prima medie RCA era de 480 lei, cu aproape 26% mai mică decât în 2010 (646 lei). „Dauna medie se află pe o trasă de creştere accentuată. Avem o recomandare pentru asigurători - să-şi alinieze tarifele la realităţile pieţei. Daunele mai mari sunt un efect direct al scumpirii pieselor de schimb, variaţiilor cursului valutar şi majorării limitelor de răspundere”, spune şeful CSA.

CONCURENŢĂ NEBUNĂ Asigurătorii care emit poliţe RCA practică tarife nesustenabile, care generează pierderi, din cauza „concurenţei nebune din piaţă”, recunoaşte vicepreşedintele Omniasig, Artur Borowinski. „Este normal să vezi diferenţe de 20 - 30% între tarife, dar când vorbim de 70 - 80%... nu mai pot să înţeleg. Prima RCA ar trebui să fie de cel puţin 150 euro pentru ca asigurătorii să iasă pe zero. Este un tarif condiţionat şi de un nivel rezonabil al daunelor morale plătite în urma accidentelor auto. În opinia noastră, sumele solicitate şi obţinute de păgubiţi în instanţă, care au explodat, trecând uneori de un milion euro, sunt prea mari. Ar trebui impusă o limită”, spune Borowinski. O altă problemă notată de oficialul Omniasig este nivelul ridicat al comisioanelor plătite intermediarilor de poliţe RCA: „Noi plătim comisioane de 20 - 30%, pe care le cataloghez drept incredibile. Sunt firme care plătesc chiar şi 40%. În Europa, media comisioanelor RCA este de numai 9%”.

PIERDERI URIAŞE O altă schimbare în piaţa RCA, care ar putea veni în perioada imediat următoare, este sistemul de înlocuire a autovehiculului avariat cu altul, pe durata efectuării reparaţiilor. „Se va accelera şi mai mult procesul de plată a daunelor, pentru că niciun asigurător nu va dori să plătească prea mult închirierea unei maşini (circa 300 lei/zi)”, mai spune Borowinski, care nu crede totuşi că piaţa de profil îşi va reveni în următorii doi ani. În 2011, asigurătorii au avut pierderi de 325,87 milioane lei, în creştere de opt ori faţă de 2010, potrivit datelor CSA. În România, poliţele RCA şi Casco ocupă peste 50% din piaţă. Este un semn al lipsei de civilizaţie, după cum a apreciat recent preşedintele Societăţilor Naţionale de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări (UNSICAR), Bogdan Andriescu. În ultimii ani, piaţa asigurărilor s-a înscris pe un trend de scădere, ajungând la o pondere de sub 2% din PIB. Potenţialul este clar mai mare, iar şeful CSA, Cornel Constantinescu, consideră că piaţa poate ajunge la 4-5% din PIB, până în 2018: „Pe termen scurt, este nevoie de stabilizarea relaţiei asigurător - asigurat, dincolo de momentul zero, adică după promovarea şi vânzarea unui produs”.

Taguri articol


12