Șoferii, despăgubiți pe propria poliță?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Posibile schimbări la RCA

Șoferii, despăgubiți pe propria poliță?

Economie 14 Ianuarie 2016 / 16:48 1211 accesări

Cum ar fi ca atunci când o mașină din Texas, Bulgaria, te lovește în trafic să nu trebuiască să-ți mănânci unghiile de nervi? Ar fi tare, nu? Ei bine, dacă proiectul deputatului independent Daniel Oajdea trece, legea RCA s-ar putea modifica, în sensul că șoferii accidentați nevinovați vor fi despăgubiți direct de firma de la care au cumpărat asigurarea. Proprietarii vor beneficia de protecție reală și vor fi motivați să încheie asigurări la firme serioase și care au resurse să acopere dauna. Cu alte cuvinte, românii vor alege de bună voie o RCA mai scumpă, doar pentru a dormi liniștiți (nu în trafic, evident). Iar dacă prețul crește și dumping-ul practicat acum devine istorie, există șanse ca numărul reclamațiilor și problemelor să scadă semnificativ.

O PROPUNERE INTERESANTĂ Asigurătorii ar putea fi obligați să deconteze direct titularului poliței RCA daunele în urma unui accident în care șoferul nu este vinovat, potrivit unui proiect de lege inițiat de deputatul independent Daniel Oajdea. „Dacă proiectul va fi adoptat, va corecta parțial piața asigurărilor obligatorii din România. Proprietarii de mașini vor beneficia de o protecție reală și vor fi motivați să încheie polițe RCA la firme care dau dovadă de bonitate și seriozitate“, a spus Oajdea, explicând că, prin această modificare legislativă, vor fi evitate diverse situaţii dificile, precum accidentele în care sunt implicate persoane cu mașini înmatriculate în alte țări sau „protejate“ de firme rău-platnice. Cu alte cuvinte, dacă tu ai RCA bun și te lovește cineva cu o mașină din „Texas“, Bulgaria, nu trebuie să îți mai faci probleme - daunele vor fi plătite de asigurătorul român. „În prezent, persoana păgubită trebuie să lupte cu diverse firme de asigurări pentru a reuşi să-şi repare autovehiculul. Multe dintre ele fie întârzie cu procesul de decontare a reparaţiei, fie indică diverse service-uri care fac reparaţii de proastă calitate, decontând mai puţin decât ar fi necesar“, a adăugat deputatul. În opinia sa (corectă, de altfel), „actualul sistem nu oferă o competiţie onestă între asiguratori şi facilitează rămânerea în piaţă a unor firme de asigurări care oferă servicii de proastă calitate şi păcălesc păgubitul“.

AR FI SUSȚINERE Proiectul ar putea fi susținut și de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care a spus, în mai multe rânduri, că prețul poliței RCA ar trebui să fie mai mare, întrucât resursele asigurătorilor sunt insuficiente pentru acoperirea despăgubirilor. „Asigurătorii cu tarife medii sau cei mai scumpi nu sunt nebuni. Ei au o conduită internă care nu le permite să vândă mai ieftin. RCA este, însă, parte dintr-o competiţie neloială în piaţă, prin care nivelul tarifelor a scăzut cu mult sub nivelul riscului potenţial. Dacă tarifele au scăzut aşa de mult pe considerente de cotă de piaţă, atunci ele trebuie să îşi revină ca să acopere riscurile potenţiale şi să garanteze plata despăgubirilor clienţilor“, spunea, la începutul anului trecut, șeful ASF, Miș Negriţoiu. Și brokerii de asigurări sunt de acord cu propunerea lui Oajdea. „Singurii care vor fugi din România, dacă preţurile nu urcă la un nivel corect, vor fi reasigurătorii. Și nu din cauza cererii slabe sau a daunelor prea mari, ci din cauza foamei de cotă de piaţă a unor jucători, care practică preţuri de dumping. RCA la 100, 200, 300 lei nu-i o politică sustenabilă. Tocmai de aceea se practică pe termen scurt, 4 - 6 luni. Daunele se strâng şi se pasează reasigurătorului, care îşi face un calcul şi realizează că a semnat un acord cu nişte ţepari. Aşa că începe să dea bani în tranşe mici, cât să nu se faulteze singur, de unde şi numărul mare de reclamaţii la ASF pentru întârzieri“, spune brokerul Ciprian Sandu.

Taguri articol


12